Permaju dan Anzo Berganding Bahu Bersama Mengembangkan Kilang Sarung Tangan di Perak

Friday 10 July 2020



Permaju dan Anzo Berganding Bahu Bersama Mengembangkan Kilang Sarung Tangan di Perak



Anzo Holdings Bhd sedang membentuk usaha sama (JV) dengan Permaju Industries Bhd untuk menjadikan kilang sarung tangannya di Manjung, Perak dan beroperasi pada suku tahun ini.

JV akan membaik pulih dan mengembangkan kilang, yang terletak di kawasan seluas 8 hektar, untuk menghasilkan lebih dari 3 bilion sarung tangan perubatan atau sarung tangan nitril setahun, bernilai lebih dari AS $ 400 juta.

Anzo mahukan kilang ini segera beroperasi dengan lebih banyak barisan pengeluaran kerana ia mempunyai lebih banyak pesanan dari Amerika Syarikat dan Eropah.

Sudah ada buku pesanan bernilai AS $ 200 juta untuk membekalkan lebih dari 2 bilion sarung tangan perubatan atau sarung tangan nitril ke Amerika Syarikat dan Eropah mulai tahun ini.
 
Anzo menjangkakan pesanan akan meningkat kerana kekurangan sarung tangan perubatan di seluruh dunia.
Jumlah kes koronavirus yang muncul di seluruh dunia pada 12 Julai 2020, meningkat pada 12.39 juta sementara jumlah kematian adalah 557.395 dan jumlahnya meningkat secara drastik.

Jumlah kes di Amerika Syarikat adalah 3.22 juta dan jangkitan terus meningkat di negara ini. Amerika Syarikat juga mencatatkan jumlah kematian sebanyak 135.822 orang.

Beberapa negara lain di seluruh dunia juga dilanda wabak global, termasuk India, Kanada, Rusia dan UK. Namun negara-negara di seluruh dunia telah melihat Malaysia, yang merupakan pengeluar sarung tangan perubatan terbesar di dunia.



Pengilang sarung tangan Malaysia, yang stoknya telah meningkat sejak awal wabak penyakit ini, mengharapkan lebih banyak tempahan tidak lama lagi.
Sekiranya Amerika Syarikat mengumumkan jumlah baru dalam kes koronavirus minggu ini, stok pengeluar sarung tangan Malaysia seperti Top Glove, Supermax, Kossan dan Hartalega melonjak ke paras tertinggi. Pasaran Saham Anzo juga dijangka melonjak setelah mengumumkan bahawa ia akan membeli kilang sarung tangan.

Sebagai rangkuman, Anzo membayar RM55 juta untuk memperoleh kilang yang menghasilkan sarung tangan perubatan dan / atau nitril di Manjung.
Syarikat itu telah menandatangani perjanjian dengan Wintrade World Sdn Bhd untuk memperoleh aset syarikat, termasuk tanah, bangunan, mesin dan peralatan di Manjung.

Kami faham bahawa syarikat ini telah berniaga selama lebih dari 18 tahun dan beroperasi dengan 9 barisan pengeluaran.
Anzo mengatakan aset tersebut siap digerakkan dan ditugaskan untuk menghasilkan 1.2 bilion sarung tangan perubatan dan / atau nitril setahun, atau 100 juta keping sebulan.



Walaupun Anzo tidak mengatakan berapa banyak pendapatan yang akan dihasilkan dari perniagaan ini, kami menganggap bahawa 1.2 bilion sarung tangan akan diterjemahkan kepada sekitar RM400 juta pendapatan untuk kumpulan itu.

Dengan pengembangannya, kilang akan mempunyai 12-15 barisan, yang bermaksud dapat meningkatkan pengeluaran hingga lebih dari 2 miliar keping per tahun.

Post a Comment