PDZ Bergabung Bersama Sanichi Dalam Membangunkan Hab Logistik Bernilai RM1 Bilion Di Johor?

Saturday 11 July 2020


PDZ Bergabung Bersama Sanichi Dalam Membangunkan Hab Logistik Bernilai RM1 Bilion Di Johor?


Satu lagi berita gembira tentang perkembangan baru yang menarik untuk PDZ Holdings Bhd, yang akan menyaksikan syarikat itu menjadi salah satu pemain logistik terbesar di Malaysia.

Sumber berkata, PDZ akan membentuk usaha sama dengan Sanichi Technology Bhd untuk mengembangkan lagi hab logistik e-dagang di Johor, yang harganya dengan mudah melebihi RM1 bilion. Ianya satu nilai yang cukup besar.

Ini menjadikan alasan mengapa saham mereka terus meningkat dari rendah 7 sen kepada 8 sen hingga setinggi 25.5 sen minggu ini. PDZ melonjak naik ke paras tertinggi pada minggu ini untuk menyentuh 25.5 sen pada hari Jumaat (10 Julai) dan sekitar 1 bilion saham diniagakan.

Saham tersebut telah meningkat naik sejak Isnin lalu dengan berita bahawa PDZ telah memenangi kontrak bernilai RM600 juta dari pengendali platform e-dagang di China.

Walaupun tidak ada nama yang disahkan, dengan keyakinan pengendali China itu ialah Alibaba Group Holding Ltd atau Tencent Holdings Ltd yang kini menguasai pasaran e-dagang China dengan platform seperti Taobao dan JD.com Inc.

Di pasaran, PDZ dan anak syarikat Sanichi, sebuah syarikat teknologi dan harta tanah yang besar, telah mendapat persetujuan daripada pihak berkuasa yang berkaitan untuk membina hab logistik seluas 253 ekar tanah. Apa yang bertambah menariknya ialah kita mendengar bahawa kerajaan negeri Johor juga terlibat dalam pembangunan usaha sama ini.

PDZ merancang untuk membina hab logistik untuk mendorong pertumbuhan eksponensial dalam perniagaan e-dagang di seluruh Asia, yang telah berkembang dengan ketara sejak tercetusnya Covid-19.

Kerana menularnya wabak Covid-19, semakin banyak orang membeli-belah dalam talian untuk membeli barang keperluan rumah untuk melindungi diri daripada virus ini. Dan ini menjadikan perniagaan logistik di Malaysia sebagai usaha yang sangat menguntungkan.
Perniagaan logistik kini dikuasai oleh syarikat yang berkaitan dengan jutawan Malaysia Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

Dan kenyataannya adalah bahawa Syed Mokhtar dikatakan mengintai kepentingan dalam PDZ. Saya tertanya-tanya apakah rancangan permainannya!
Adakah Syed Mokhtar mengambil bahagian dalam PDZ untuk memperluas perniagaan logistiknya sendiri dan mendapatkan kontrak di China dari 2 pengendali platform e-dagang teratas?

Saya juga harus menyebutkan bahawa semua berita hebat ini di PDZ datang tepat setelah pemegang saham terbesarnya, Pelaburan Mara Bhd melupuskan keseluruhan pegangan sahamnya sebanyak 50.62 juta saham atau 5.71 peratus kepentingan dalam syarikat itu.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada 9 Julai, PDZ mengatakan penjualan saham tersebut dilakukan di pasaran terbuka pada 3 Julai. Menariknya lagi, penjualan oleh Pelaburan Mara tidak menghalang corak pembelian saham atau memberi tekanan. Terdapat banyak pembelian PDZ pada penutupan Jumaat.

Post a Comment