Syed Mokhtar Dalam PDZ Selepas Mara Keluar ?

Friday 10 July 2020

Diketahui secara umumnya, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, seorang hartawan jutawan mempunyai peranan dan kepentingan yang besar dan penting dalam perniagaan pelabuhan dan logisktik di Malaysia yang dikatakan ada peranannya di dalam PDZ Holdings Bhd.

Kami memahami dari pasaran bahawa Syed Mokhtar ingin mengambil saham strategis dalam PDZ, untuk kawalan perniagaan perkapalan dan logistik yang lebih baik dalam syarikat itu.

Saham PDZ banyak diperdagangkan pada hari Khamis (9 Julai), dengan harganya naik 11.5 sen atau 127.78 peratus kepada 20.5 sen, menjadikannya permodalan pasaran sebanyak RM181.75 juta.

Seperti dijangkakan, Saham melonjak naik setinggi 23 sen pada perdagangan pagi dan 590 juta saham diniagakan. manakala, Pada hari Rabu (8 Julai) sejumlah 1.33 bilion saham bertukar tangan. Pada kedua hari itu merupakan saham yang paling aktif diperdagangkan di bursa saham.


Syed Mokhtar dalam PDZ selepas Mara keluar ?


Kami bertanya kepada penganalisis mengapa Syed Mokhtar berminat dengan PDZ dan mereka berpendapat bahawa jutawan itu mencari jenis perniagaan baru untuk mengembangkan empayarnya.

PDZ terlibat dalam perniagaan pelapik kontena. Menurut laman webnya, ia mengoperasikan enam kapal yang meliputi perdagangan domestik dan serantau antara Malaysia, Brunei, Singapura dan Myanmar.


Melihat perniagaannya yang ada, dan kemenangan kontrak logistik bernilai RM600 juta baru-baru ini dari pengendali platform e-dagang besar di China, syarikat itu akan sesuai dengan Syed Mokhtar untuk menyelesaikan kepentingan pelabuhan dan logistiknya.

Syed Mokhtar yang berprofil rendah, dianggarkan bernilai AS $ 1.2 bilion dan dinilai oleh Forbes sebagai orang terkaya ke-13 di Malaysia (50 Terkaya 2020 di Malaysia) mendapat sebahagian besar kekayaannya dari saham dalam konglomerat tersenarai MMC Corp Bhd dan DRB-HICOM Bhd.

Operasi MMC merangkumi pelabuhan, logistik, pembinaan dan kejuruteraan sementara DRB-HICOM adalah gergasi automotif yang juga menjadi milik harta benda dan pendidikan.

Menariknya, perbincangan mengenai Syed Mokhtar akan muncul setelah pemegang saham terbesar PDZ, Pelaburan Mara Bhd, melupuskan keseluruhan pegangan sahamnya sebanyak 50.62 juta saham atau 5.71 peratus kepentingan dalam syarikat itu.


Dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada 9 Julai, PDZ mengatakan penjualan saham tersebut dilakukan di pasaran terbuka pada 3 Julai. Penjualan oleh Pelaburan Mara tidak mengejutkan pasaran. Walaupun ada pengumuman, saham itu meningkat positif.

Post a Comment