Cara Untuk Mengelakkan Kita Bosan Dari Pasangan

Saturday 9 March 2013

assalamualaikum/salam sejahtera.. 

malam ni nak bebel lagi boleh? ;) teringat pula ada sorang cik abang ni tanya tips macam mana nak bagi sesuatu hubungan tu tak bosan.

erm, kalau diikutkan pada umur saya yang baru nak masuk 25tahun ni, dan baru 7tahun bercinta ni, masih belum teror lagi kut bab-bab camni..hehe
berbanding dengan mereka yang dah married kan.. sebab dorang lagi lama bercinta.. :)

tapi takpe, saya kongsikan kisah dari diri saya la ye.. semuanya ni sebenarnya bergantung pada individu tu sendiri macam mana dia nak handle hubungan dia dengan pasangan. kalau kongsi sampai 100 tips tu, tapi pasangan kita tu jenis degil ke, kepala batu pun tak guna juga kan..hehe..

macam mana nak elakkan hubungan kita dengan pasangan tu daripada bosan.



pertama : kalau boleh jangan keluar perkataan 'bosan' tu sendiri. contohnya macam situasi ni la ye.. dah kenal lelaki or perempuan tu dah 6tahun. tetiba rasa macam nak cari orang lain sebab bosan, jemu la asik ngan dia je.. kita try orang lain.. haaa, yang tu sikap yang not good ye.. kalau sekali kita dah keluar perkataan 'bosan' dalam diri kita, akan terulang banyak kali perasaan tu.. sebab tu saya tak pernah cakap dalam 7tahun saya kenal dgn en.tunang ni, saya bosan dengan dia.. *walaupun dia masuk minang lambat* ehehehe
sebab kalau sekali saya cakap bosan, esok-esok perasaan kita senang berubah arah!..

kedua : setia - kalau kita setia dengan pasangan kita, kenapa pula kita nak bosan dengan dia kan? betul tak? situasi ni lebih kurang sama macam situasi pertama tadi.

ketiga : kalau saya sendiri, saya jarang sangat-sangat berjumpa dengan tunang saya.. bukan jarang jumpa tu sebab nak uji diri mampu ke tak kalau tak jumpa..tapi sebab jarak kami yang jauh..ipoh --> melaka..then komitmen dia pada kerja..
sejujurnya la ye, 3tahun pertama hubungan saya berlandaskan pada telefon je.. lepas 3tahun baru kami dapat jumpa.. kalau selalu jumpa before married, saya pun tak pasti perasaan pasangan camtu..sebab saya memang tak merasa jumpa selalu..dalam setahun kami jumpa setahun sekali je..so, perasaan rindu tu akan menjadi lagi kuat..

*jarang jumpa bukan bererti kita kena pasang sparepart lain ye..saya memang tak pernah terniat buat macam ni..sebab takut makan diri sendiri..

keempat : sabar dengan dugaan - haa, yang ni kalau hati tak kuat, tak cekal, memang senang kut cari orang lain..sebab? 'kita tak suka la ada dugaan2 ni.. baik cari orang lain..bosan la dia ni..banyak sangat dugaan dalam hidup..' 
haa, yang camni saya tak tahu la kan ada ke tak orang camni..rasanya ada kut.. tapi kan, kalau dah kata sayang, kenapa la nak tinggalkan pasangan kita tu kerana dia diuji.. ehhh, dah kawin nanti pun Allah tetap uji kita tau.. cuma kita je tak tahu Allah nak uji macam mana.. 
*sepanjang saya dengan en.tunang pun, beberapa kali juga saya diuji.. tapi syukur alhamdulillah..Allah masih sayangkan hubungan yang telah dibina.

kelima - bila contact, ucaplah perkataan rindu & sayang : ehh, ada tak orang yang segan nak ucap rindu-rindu ni? ada ke? mesti ada kan..lagi-lagi kalau pasangan kita tu (baik lelaki @ perempuan) nak pasangan dia mulakan dulu ucap rindu..
yang ni saya rasa tak perlu tunggu sapa-sapa luah dulu.. luah je.. dia layan ke tak, belakang kira.. janji kita dah luah perasaan kita.. memang la kadang tu kita rasa segan kan..tapi kalau kita segan sesangat, pastu pasangan kita tu buat ignore, mesti dia pun ingat kita ni macam takde perasaan je kat dia..
*dulu saya masa mula2 memang segan..tapi saya luah juga..alhamdulillah disambut baik oleh en.tunang..ehh, masa tu belum tunang lagi la.. bila saya luah tu, en.tunang cakap dia tertunggu juga saya luah perkataan rindu tu.. 
see, dia nak uji saya, dia nak saya luah dulu.. dan kalau sekarang ni tak kira masa pun kalau saya nak ucap rindu, saya ucap juga..hehehehe.. :p

keenam : kekalkan hubungan yang baik - erm, rasanya semua orang pun tahu perkara ni kan.. saya tahu, kalau hubungan kita tak baik, selalu bergaduh, memang akan terkeluar juga perkataan bosan tu dari mulut.. sebab, bila kita nak mulakan sesuatu hubungan tu, tentu juga la kita nak hubungan yang harmoni kan.. baru laa perasaan bahagia tu datang dalam diri.. betul tak?
*gaduh sikit2 tu adat laa ye..kalau tak 'gado-gado sayang' tu pun tak best juga.. hehehe

ketujuh : mendengar nasihat - haa, yang ni tak la saya kata kena ikut sangat ye.. kut la pasangan kita ni jenis kepala batu, hentak kat dinding pun tak pecah, kena la juga bagi nasihat kan.. kut jenis degil, kena juga la bagi nasihat.. kalau perkara tu betul, baik kita ambik kisah.. tapi rasanya setiap nasihat tentu untuk kebaikan,kan?

*rasanya ni antara perkara-perkara yang saya cuba terapkan dalam hubungan saya untuk tidak datang perasaan bosan tu..

perkara-perkara lain tu sedia maklum la ye..
-bertolak ansur
-bertanggungjawab
-mempunyai perasaan kasih, sayang & cinta
-jangan suka berkasar @ tinggi suara tanpa sebab
-nak buat sesuatu perkara yang mungkin akan melibatkan hati & perasaan pasangan kita tu, kita kena fikir sedalam-dalamnya..
-menghargai pasangan kita seadanya..




kalau diikutkan dalam tempoh bertunang ni memang banyak dugaan..tersangat banyak..macam-macam perkara boleh jadi.. so, kita yang kena pandai handle hubungan kita tu..bukan serah bulat-bulat kepada takdir ye.. :)

dan yang paling paling & paling penting, berdoalah semoga hati awak semua kekal hanya untuk pasangan yang satu..insyaAllah.. :)




38 comments

  1. betol semua tu adik sayang...

    Biarlah hati yang melihat...hanya takdirku milik Allah...usaha ku, tawaqalku segalanya titik permulaan hidupku...hidup meraih kata erti kebahagiaan,,,,mengenal kata erti sejuta madah sayang,,,,,inginku miliki semua itu...Ya Allah...redhakan ia pasti milikku...

    untuk adik...

    ReplyDelete
  2. wah!!!lame tuh 7 than kenal...banyak yg betulnye...but,mesti ker kiter uji pasangan kiter??dah tambah lagik satu soklan...teeettt...aku doakan biar hubungan ko berkekalan...amin...thanx for sharing tips...kekadang ade gak yg malu nak bagik tips camneh...biler kite dah lalui bru kite boleh nilaikan sendiri...huhuhuhh!!!

    ReplyDelete
  3. p/s:x mo ckp bosan lagik....nak cakap boring plak...wakakakaka!!!(jan marah..gurau jer...huhuhuh!!)
    n'way x yah panggil abg lah...segan lak akuh...huhuhuhh!!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...

    terima kasih dengan nasihat ini. sesungguhnya saya amat hargai dia, dan berharap dia tidak meninggalkan sy...

    insya-Allah :'(

    ReplyDelete
  5. setakat ni tak pernah bosan lagi.....always ada sumthing new yang nak dibuat bersama2...

    ReplyDelete
  6. yeah!semua pun betol. kami pulak dh macam kawan dah. tapi alhamdulillah masing pandai jaga hati. :)

    ReplyDelete
  7. Walaupun saya tak ada pasangan lagi..saya tetap baca dengan tekun apa yang akak tulis. Betul lah kak, tak kira dalam apa2 hubungan sekali pun semua yang akak tulis itu perlu. Cakap pasal bosan, ibarat kita cakap, aku tak boleh buat, mesti kita tak boleh buat kan. Jadi jangan cakap "Saya dah bosan dengan awak". Terima kasih kak kongsi tips, boleh juga apply di kemudian hari..hehe. tak malu.

    ReplyDelete
  8. tips yng nad gune selalu..hehe

    ReplyDelete
  9. haha ada yang melawan dri tips yang di bagi.hehe

    ReplyDelete
  10. waaa kak tip berguna.. apa yg akak bg tu smua ada kt sy.. tp sebaliknya la.. dh cube jd mcm atas tu...tp stil tabole la. xleh nk atasi dh.haha

    ReplyDelete
  11. Wah Mimie, hubunga mimie hampir sama dengan akak cuma akak tak bernasib baik. Putus sebab dia dah berubah. Tapi akak terima dengan hati terbuka.
    Semoga Mimie dan en tunang kekal hingga akhir hayat ye

    ReplyDelete
  12. hihi. bila baca tips mimie ni kan, satu yg dpt mar baca, mimie ni mmg setia lah ~ beruntung en tunang :)

    ReplyDelete
  13. naO mei:
    -betul tu kak.. =)

    pheonix :
    -hehe..kalau nak uji pun jgn kerap..nti dia tak rasa pape, malah boleh mengundang bhya pula tau..hehe
    aminnn..tima kasih..
    yup, dah lalui baru kita boleh tahu.. kalau orang cerita pun kita akan pham.

    khairil mazri :
    -wsalam.. insyaAllah..cuba la yang terbaik ye..sy setakat boleh berkongsi je.. :)

    nini :
    -alhmdulillah..tu yang bgus tu.. :)

    kuningyellow :
    -alhmdulillah la mcam tu.. :)

    nurul aini :
    -hehe..boleh..nti bila dah tempuh, kita akan pham..apa yang akk tulis ni semua dari pengalaman akk sndiri.. :)

    nadia johari :
    -hehe..mekasih..

    ara gshasaa :
    -ala..jgn la sedih2..mngkin belum msanya ke..think positif ya.. :)

    ainim suju :
    -amin..tima kasih kak..yeke..erm, susah la kalau kita dah jaga hubungan kita, tapi dia pula sebaliknya..berserah la kak..

    mar haini :
    -hehe..alhmdulillah..setakat ni macam tu la mar.. ;)

    ReplyDelete
  14. hye sis, trjumpe blog sis ni time nga dok stalker blog member..hehe
    betul pe sis ckp 2..
    cume skang ni hbungan saye gan dye nga berantakan..
    tak tw kenapa, x tw jugak mana silapnye..
    hurm..yg saya mampu, nasihat dye slalu, try bwak bincang, lebihkan komunikasi, doa dan tawakal je.
    harap dye x berubah hati..
    cume risau jugak, sebab saye pun jauh dari dye..
    kelantan~penang(wat mase skang la sebab sye nga smbung study)
    then since dye nk dpt pindah ke melaka ni,
    nmpk bebenar yg dye asyik nk mara je..
    katanya stress..sebab urusan nk pindah bagi tentera ni agak rumit..
    huhu..
    pe pun congrates ye sis..
    bakal bergelar raja sehari bape hari je lagi..
    semoga berkekalan hingga ke jannah ye.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiiii,,, best ka entry cemni..Hana duk td duk search entry hbungan jarak jauh ni. Yela . Hana ngah memendam rasa rindu teramat sgt dekat si dia. Kami dah berhubungan bercinta dah masuk setahun 8 bulan dah.. Dia dia kuantan Hana kat kL. Hari2 rindu sgt dengan dia..sob3. Lagi dia ni tudm.. And Hana mmg percayakan dia, but smetimes rasa insecure. Its normal kann. Hehe. Hari2 doakan dia..syg dia sgt.. Tade pun na curang. Sbb tak suka. Faham bila rasa dikhianati kan . Bytheway. Hope hbungan kami kekal. Amin . Thanks entry ni bg semangat cinta jarak jauh . AsSalam .:)

      Delete
  15. Salam sis. Nice sharing. Sy pn dlm hbngn jarak jauh. Tp sy mmg bosan dgn situasi mcmni. Rse hmpir fed up smpi rse nak break je tp syg sgt.

    ReplyDelete
  16. Nice sharing.. kalau dah kahwin dugaan akan lebih banyak.. tp bagi Aya.. kalo masa bercinta, dah memang bosan, baik putus je, sbb risau bila dah kahwin akan makin bosan.. sbb masa bercinta ni, ramai pasangan belum tahu perangai sebenar pasangannya.. so just solat istikharah untuk dapatkan jodoh yang baik...

    ReplyDelete
  17. Hi sis .. thanks sharing .. sy pun hubungan jarak jauh .. sorang kl sorang penang . Askar asyik tukar base je .. sekarang ni hubungan agak goyah sikit .. dia stress asyik kne ragging je katanya ... thanks sgt info sis .. :') yeayhh bertolak ansur tu penting . *set dlm mind*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai liana.. :)
      Dia army apa? Npa asik tukar base je ye? Stress dlm kerja tu mmng normal.. Kdng2 kita pun naik ikut stress bila dia kdng luah kt kita.. Yng pnting kna pham dia.. :)

      Delete
  18. YA ALLAH sis...hampir menangis saya baca bila dipikirkan balik always ucap perkataan buhsan disebabkan masa yang terhad dia untuk saya..jarang berjumpa..jarang text n call disebabkan kerja..hampir 7 tahun..sometimes saya rasa takut apa yang dikejar belum pasti..smpai saya terasa saya yang beriyew dengan dia tetapi dia relax jew.. thanx for the sharing story nie.. hope saya boleh tahan dan bersabar...walaupon blum ad ikatan apa2 lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau blh elakkn dr perkataan tu ye.. :) sbb sy dulu Alhamdulillah xpnh keluar kata tu.. Mcm my hsbnd (skrng dh kawen) hehe.. Msa dulu mmng bz kje. Bila dia xde msa, kita jgn pikir merapu.. Kita buat kje kita.. :)

      Delete
  19. Hmmm kekasih sya mcm nk xnk je chat ngan sya kabonya malas nk type hmmm trasa gile hmmm tp sya syg diaa

    ReplyDelete
  20. Hmmm kekasih sya mcm nk xnk je chat ngan sya kabonya malas nk type hmmm trasa gile hmmm tp sya syg diaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brpa lama knal dia? Ada pula jnis yng mcm tu ye.. Klau jnis xnk chat sbb mlas type, kna call aje la jwabnya..

      Delete
  21. nice sharing.. nak jaga hubungan baik2.. gaduh tu biasa la

    ReplyDelete
  22. macam mana pun prangai klu msing2 boleh tolak ansur & rendah ego msti smua prkara mudah diselesaikan. btw berkali2 diuji tu mcm mana bentuk ujiannye?

    ReplyDelete
  23. Perempuan memang tanya benda yang sama je ke?
    Buat ap, mkn ap, cuaca ok x
    Bila ubah topik, alih2 ulang balik tanya yang sama
    Memang mcm tu ke?

    ReplyDelete
  24. Perempuan memang tanya benda yang sama je ke?
    Buat ap, mkn ap, cuaca ok x
    Bila ubah topik, alih2 ulang balik tanya yang sama
    Memang mcm tu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..
      Nak buat mcm mna. Mungkin dia dah xde idea nak tnya pape yang lain kut.
      Tu sebab asik ulang2 tanya bnda sama.
      Tapi x semua org mcm tu.

      Delete
  25. Perkongsian yang bagus, terima kasih sis.. Insha Allah..

    ReplyDelete
  26. Bagi akk, ujian dan dugaan semasa melayari bahtera perkahwinan yg menjadikan hubungan tu tidak bosan. Setiap kli di duga setiap kali itu pasangan akn lebih mengenali satu sama lain. Ape pun Menarik perkongsian ni.

    ReplyDelete