Harga Saham Anzo Holding Terus Meningkat Ke Paras Tertinggi!

Monday 6 July 2020


Stok sarung tangan meningkat tinggi baru hari ini; Anzo menyertai kereta kuda itu



Saham di Top Glove Corp Bhd, Hartalega Holdings Bhd, Kossan Rubber Industries Bhd dan Supermax Corp Bhd mencapai tahap tertinggi sepanjang masa hari ini, didorong oleh permintaan berterusan untuk sarung tangan getah dan pesanan baru masuk.

Pendatang baru dalam industri sarung tangan seperti Anzo Holdings Bhd juga menyaksikan kenaikan harga sahamnya ke tahap tertinggi dalam tiga tahun untuk ditutup pada 23 sen.

Amerika Syarikat (AS), ekonomi terbesar di dunia mencatatkan 39.379 kes coronavirus baru dalam 24 jam pada hari Ahad (hari ini di Malaysia), hari keempat berturut-turut meningkatnya jumlah jangkitan baru, termasuk yang tinggi 57,683 pada hari Jumaat.

Jumlah kes di AS kini berjumlah 2,876,143, kerana jangkitan terus meningkat di seluruh negara. AS juga mencatatkan 234 kematian baru, menjadikan jumlah kematian di negara ini menjadi 129.891.
AS seperti yang kita tahu, adalah negara yang paling teruk terkena wabak global, selain India dan UK.

Menurut worldometers, jumlah kes coronavirus di seluruh dunia pada 6 Julai 2020, adalah 11.57 juta yang mengejutkan sementara jumlah kematian adalah 537.045.

Walaupun ini mengganggu, industri pembuatan sarung tangan berusaha untuk semua alasan yang tepat, iaitu membuat dan membekalkan peralatan pelindung, termasuk topeng muka dan sarung tangan perubatan.

Harga saham pengeluar sarung tangan di Malaysia menunjukkan prestasi yang sangat baik sejak wabak penyakit ini mencerminkan permintaan sarung tangan yang tidak henti-hentinya di tengah-tengah kebangkitan jangkitan Covid-19 global.



Harga saham Top Glove dan Supermax melonjak lebih tinggi hari ini kerana peningkatan jumlah jangkitan Covid-19 global yang menyebabkan jangkaan permintaan yang lebih tinggi untuk sarung tangan getah dan pendapatan yang lebih tinggi bagi pengeluar sarung tangan.

Harga saham Top Glove meningkat sebanyak RM1.50 atau 8.13 peratus ke paras tertinggi RM19.96 sen hari ini sementara Supermax naik 95 sen atau 10.10 peratus ke paras tertinggi sepanjang masa pada RM10.36.

Saham Hartalega dan Kossan juga meningkat ke paras tertinggi hari ini. Anzo menyaksikan sejumlah 349 juta saham diniagakan hari ini. Saham naik hingga setinggi 24 sen sebelum ditutup pada 23 sen, yang juga 5 sen lebih tinggi daripada harga dagangan hari Jumaat 18 sen.

Syarikat itu mengumumkan minggu lalu bahawa ia membeli sebuah kilang di Manjung, Perak yang mampu menghasilkan sehingga 1.2 bilion sarung tangan perubatan atau sarung tangan nitril setahun, dianggarkan bernilai sekitar RM400 juta.



Anzo dengan mudah dapat meningkatkan pengeluaran dari 9 barisan semasa (1.2 bilion keping setahun) kepada sekitar 12 atau 15 barisan pengeluaran untuk membuat lebih dari 2 bilion helai sarung tangan perubatan setahun.
Dilaporkan bahawa Anzo telah menerima pesanan sarung tangan perubatannya dari Jepun dan China.

Sebuah rumah penyelidikan terus meningkat pada sarung tangan untuk separuh kedua tahun ini, memandangkan permintaan sarung tangan getah yang meningkat dan harga jualan rata-rata (ASP) dijangka terus meningkat sehingga separuh pertama tahun depan.



#AnzoHolding

#PengeluarSarungTangan



Post a Comment