PDZ Holdings Bhd Mendapat Kontrak Logistik RM600 Juta?

Tuesday 7 July 2020

RM600 juta kemenangan kontrak untuk PDZ?

PDZ Holdings Bhd Mendapat Kontrak Logistik RM600 Juta?



PDZ Holdings Bhd, yang telah berdagang dengan cukup aktif dalam satu bulan terakhir telah memenangi kontrak logistik bernilai kira-kira RM600 juta dari pengendali e-dagang China.

Terdapat banyak perbincangan bahawa PDZ mungkin telah menandatangani perjanjian dengan salah satu syarikat e-dagang terkemuka di China.
Walaupun kami tidak mempunyai perincian lebih lanjut mengenai siapa yang menandatangani perjanjian itu, ada baiknya kami mengetahui bahawa syarikat e-dagang teratas di China adalah Alibaba, Taobao dan Tmall.

Difahamkan, PDZ akan menawarkan perkhidmatan logistik untuk jangka masa dua hingga tiga tahun, meningkatkan lagi permintaan untuk pengangkutan barangnya, termasuk perkhidmatan kapal kontena.

Mungkinkah ini menjadi sebab mengapa saham syarikat telah diperdagangkan lebih tinggi beberapa minggu kebelakangan ini? Saham, yang diperdagangkan dalam julat 3 hingga 4 sen sejak akhir 2018 mula meningkat pada Mei tahun ini dari 4 sen pada 15 Mei untuk ditutup pada 8.5 sen semalam.

Beberapa penganalisis percaya bahawa saham itu mungkin akan meningkat pada minggu ini setelah mendengar berita mengenai perjanjian RM600 juta.
PDZ telah berdagang secara aktif di atas 10 sen sebelum Februari 2018. Saham tersebut diperdagangkan antara julat 10 sen dan 33 sen dan jatuh ke bawah 10 sen ketika keadaan ekonomi menjadi lemah.

Wabak Covid-19 telah menyebabkan aktiviti logistik dan pengangkutan serta e-dagang semakin bertambah kerana semakin ramai orang membeli barang keperluan rumah dan produk lain yang diperlukan dalam talian kerana mereka takut melakukan perjalanan di luar rumah.

Walaupun dengan pemulihan MCO, penjualan pengguna meningkat dalam talian apabila orang terus melihat pelbagai platform untuk membeli barang.

Perniagaan PDZ meningkat sejak Mac tahun ini ketika perintah kawalan pergerakan dilaksanakan.
Syarikat mencatat perolehan yang lebih tinggi sebanyak RM1.22 juta untuk suku semasa yang berakhir pada 31 Mac 2020, berbanding tahun sebelumnya yang sama dengan RM1.04 juta, disebabkan oleh jumlah yang lebih tinggi yang diangkut oleh firma antara Januari dan Mac.

Ia mencatatkan keuntungan bersih selama tiga bulan dalam tinjauan, berbanding tahun sebelumnya yang sama terutamanya disebabkan oleh pendapatan yang lebih tinggi dan perbelanjaan pentadbiran yang lebih rendah.


PDZ memberitahu bursa saham setelah mengumumkan hasil kewangannya baru-baru ini bahawa aktiviti ekonomi dijangka meningkat secara beransur-ansur pada separuh kedua 2020 dan mencatat pemulihan positif pada tahun 2021.

Walaupun begitu, PDZ akan terus memantau dan berusaha untuk menguruskan kos perniagaannya dengan cekap, sambil terus mencari perniagaan yang berkaitan untuk memberikan peningkatan kepada pendapatan kumpulan yang ada dan yang akan datang, katanya.

Post a Comment