Anzo Holding Bekerjasama Dengan Syarikat Luar Negara

Monday 6 July 2020


Masa kini, ANZO Holdings Bhd, yang kini menjadi pembekal sekerap tembaga dan glovemarker berdagang dalam jumlah tinggi pagi ini dengan berita bahawa pemegang saham baru telah muncul di syarikat itu.

Saham dibuka 2.5 sen lebih tinggi pada waktu dagangan hari ini jam 9 pagi
Menjelang 10.30 pagi, kira-kira 103 juta saham diniagakan di syarikat itu.
Terdapat banyak perbincangan di pasaran bahawa syarikat itu telah menarik dana global utama dari China atau Hong Kong.

Walaupun masih belum jelas siapa, mari kita lihat beberapa dana utama di Hong Kong dan China.
Terdapat Pimco Total Return Fund, yang merupakan dana bon terbesar di dunia, Value Partners Classic Fund, yang melabur dalam saham Asia Pasifik dengan fokus pada ekuiti China, Schroder Asian Equity Yield yang memegang pelbagai cip biru Asia, Apollo Asia Fund, yang mengkhusus dalam ekuiti Asia, dan Aberdeen Global - Asia Pacific Equity Fund yang memfokuskan peningkatan ekonomi Asia Pasifik.

Pelabur atau dana global, nampaknya, telah membeli saham di Anzo dalam beberapa minggu terakhir tetapi pemeriksaan di Bursa tidak menunjukkan siapa sebenarnya.

Anzo sebaliknya masih diam mengenainya tetapi bulan lalu syarikat itu memberitahu bursa saham "Lembaga menyatakan bahawa terdapat beberapa pelabur asing memperoleh saham dalam syarikat itu."

Anzo menjawab pertanyaan di sebuah laporan berita yang menyebutkan bahawa "seorang pelabur asing mengintai saham di Anzo dan mungkin juga masuk untuk menyuntikkan bisnes baru.

Apa maksud Anzo dalam jawapannya? Baiklah, tunggu dan lihat satu lagi pengumuman.
Oleh itu, apa yang telah dilakukan Anzo dalam beberapa minggu ini?
Pertama, ia telah memperoleh kontrak bernilai RM1.3 bilion untuk membekalkan sekerap tembaga kepada kumpulan pembuatan keluli di Korea Selatan yang berkuat kuasa mulai 1 Julai.


Ia akan membekalkan produk tersebut melalui syarikat bernama CSTME Resources Sdn Bhd, yang menarik, baru-baru ini juga membeli hingga 12 peratus kepentingan di Anzo.
Anzo juga membeli kilang pembuatan sarung tangan perubatan di Manjung, Perak dengan harga RM55 juta.

Syarikat itu membeli aset Wintrade World Sdn Bhd termasuk tanah dan kilang yang mampu menghasilkan sehingga 1.2 bilion sarung tangan perubatan dan sarung tangan nitril setahun, dipercayai bernilai sekitar RM400 juta.



Rancangan Anzo pada masa akan datang? Tidak ada yang tahu buat masa ini tetapi yang boleh saya katakan ialah syarikat itu dijangka menguntungkan tahun ini dan seterusnya dengan tawaran baru.

Mari tunggu dan lihat bila syarikat itu mengumumkan keputusan tahun kewangan penuhnya pada bulan September tahun ini.

Post a Comment