Anzo Holding Miliki Saham Besar Dalam Bursa Saham

Friday 3 July 2020

Pelabur baru untuk Anzo setelah menceburkan diri dalam pembuatan sarung tangan?

Menarik apabila kita mendengar sesuatu di pasaran dan ternyata benar, kan?


Anzo Holdings Bhd, telah berusaha dengan mempelbagaikan perniagaannya dan telah membeli sebuah kilang dan menghasilkan sarung tangan perubatan dan / atau nitril di Manjung Perak dengan harga RM55 juta.

Ia memberitahu Bursa Malaysia bahawa ia telah menandatangani perjanjian dengan Wintrade World Sdn Bhd pagi ini untuk memperoleh aset syarikat, termasuk tanah, bangunan, mesin dan peralatan di Manjung.

Anzo berkata aset tersebut siap digerakkan dan ditugaskan untuk menghasilkan 1.2 bilion sarung tangan perubatan dan / atau nitril setahun.

Mari kita bincangkan harga saham terlebih dahulu sebelum kita terus maju kerana kita juga memahami bahawa pelabur asing telah aktif memasuki syarikat tersebut. Sekiranya anda melihat pengumuman yang dibuat ke bursa saham tempatan, terdapat pembelian aktif dalam beberapa bulan terakhir.

Sebenarnya sebuah akhbar melaporkan bahawa ada sesuatu yang sedang dibuat di Anzo dan kami percaya mungkin ada kebenaran dalam hal ini.

Pada 23 Jun, Anzo telah diminta untuk menjelaskan oleh Bursa mengenai laporan berita yang menyebutkan bahawa "seorang pelabur asing mengintai saham di Anzo dan mungkin juga masuk untuk menyuntikkan bisnes baru, yang Anzo menjawab dengan mengatakan bahawa" Dewan menyatakan bahawa terdapat beberapa pelabur asing memperoleh saham dalam syarikat itu. "

Walaupun kami berusaha untuk mengetahui lebih lanjut mengenai hal ini, pengurus dana di pasaran membuat spekulasi bahawa pelabur kaya tunai China dan Hong Kong telah membeli Anzo.

Saya tertanya-tanya siapa mereka tetapi perkataan itu akan segera muncul kerana kita akan "menangkap" dalam masa yang singkat.

Anzo, yang baru-baru ini memenangi pekerjaan bernilai RM1.3 bilion untuk membekalkan sekerap tembaga dalam 2-3 tahun ke depan kepada pembuat keluli besar di Korea Selatan mungkin akan berubah pada tahun kewangan semasa yang berakhir pada 31 Julai 2020.

Jangan tanya mengenai pendapatan tahun depan kerana yakin Anzo akan memperoleh untung bersih lebih dari RM150 juta dari perniagaan sarung tangan ini.

Anzo hanya memberitahu Bursa bahawa aset dan kapasitinya diharapkan dapat menghasilkan keuntungan besar bagi kumpulan itu.

Harga pasaran semasa untuk sarung tangan perubatan atau sarung tangan nitril adalah dalam lingkungan USD70 setiap kotak 1,000 keping. Sekiranya Anzo menjual sarung tangan dengan harga itu, dan kami bercakap mengenai 1.2 bilion sarung tangan, anda boleh melakukan pengiraan. Bagi kami, pengiraan kami adalah sekitar RM200 juta (untung bersih).

Anzo telah membayar dua persen dari harga pembelian kepada peguam Wintrade untuk dipegang sebagai pemegang saham, sebagai pembayaran sebahagian dari pertimbangan pembelian. Ia akan membayar baki deposit lapan peratus (RM4.4 juta) setelah menandatangani perjanjian penjualan aset pasti.

Selebihnya, nilai berjumlah RM49.5 juta akan dibayar oleh Anzo dalam masa tiga bulan dari tarikh perjanjian penjualan aset pasti dilaksanakan, dengan lanjutan satu bulan tertakluk kepada pembayaran kadar faedah pada kadar lapan tahun.


Terima kasih Anzo! Malaysia memerlukan lebih banyak syarikat seperti anda untuk menjana pendapatan negara dan mewujudkan pekerjaan.

Post a Comment