Showing posts with label Cara Uli Doh Donut. Show all posts
Showing posts with label Cara Uli Doh Donut. Show all posts

Thursday, 8 November 2018

Cara Uli Doh Donut

6:14 pm 13 Comments


Hai readers.
Petang-petang gini dah standby minum petang ke? Harini mama zara buat donut lagi. Haha
Kes nya nak bagi jiran rasa. Sebabnya haritu letak gambar donut kat status whatsApp, jiran kata nak beli. Kita tak menjual pun. Haritu pun buat ngam tuk makan sendiri je. So harini kita buat dengan niat nak bagi rasa la.

Cerita pasal buat donut ni, kita tunjuk la step dia ye sesikit. Takde video tutorial tau. Hehe. Sebab dan snap step dia je la. Rasanya boleh je paham. Sebab senang je pun cara dia. 
So, jom tengok step dia. Yang dah memang teror buat tu jangan kecam ye. Kita nak tolong kengkawan yang baru nak belajar je. 

Bahan-bahannya :  (ni ukuran kita ye)
1 cawan tepung gandum (kita guna gelas tinggi sejengkal je macam tu)
1 sudu marjerin
1 sudu susu pekat manis
1 sudu teh yis (kita guna mauripan)
1/4 cawan air (air ni kita tak terus masukkan semua ya, masukkan sikit-sikit)
Secubit garam
Gula ( tak letak sebab nak elakkan terlebih manis)

Cara-caranya : 



Masukkan tepung, planta, susu pekat manis, yis dan kacau rata dahulu. Kemudian masukkan air sikit demi sedikit. 



Gaul rata sampai menjadi doh. Kalau nak tahu doh tu dah menjadi ke belum, pastikan tangan dah tak terlekat dengan tepung doh tu tau.


Macam tangan kita ni, kira doh dah cukup air semua la. Dah tak lembik. 


Uli dalam 10 minit macam tu sebelum bentukkan dia. (kalau ukuran kecik, takyah uli terlalu lama)

Kita buat lubang bila dia dah betul-betul kembang. Kiranya masa nak goreng baru kita buat lubang tengah. 


Sebelum goreng, doh tu kita biarkan dalam sejam tau. Bagi dia betul-betul kembang. Jadi tak la bila makan tu rasa macam yis tak kembang ke apa. Kadang ada rasa pelik kalau yis/mauripan tu tak cukup kembang kan. Bila goreng, donutnya tu macam meresap minyak banyak. (pernah ada pengalaman) 😅


Okay, agak-agak macam mana? Mesti boleh paham kan? So, selamat mencuba. 


Sponsor

Comments