5 Tempat Makan Best Sekitar Kuala Lumpur Yang Sukar Dilupakan

Friday 18 June 2021

 5 Tempat Makan Best Sekitar Kuala Lumpur Yang Sukar Dilupakan 



Bila cerita pasal makan, memang menggoda perut kan?

Apatah lagi kalau kita jalan jalan ke suatu tempat yang baru.. Macam cik mimi sendiri la, kalau contoh pergi ke JB, mesti nak try apa yang specialnya di sana. Tapi harini cik mimi nak share, apa yang best, yang uniknya makanan yng best sekitar Kuala Lumpur yang mungkin bila korang semua dah rasa, korang akan teringat-ingat.



1. US Pizza, KL


Image : klfoodie.com


US Pizza mempunyai lebih daripada 70 jenis pizza, pasta dan juga hidangan sampingan dalam menu mereka. Dengan cawangan pertamanya yang didirikan di Pulau Pinang pada tahun 1997, US Pizza adalah cawangan asalnya yang didirikan di Amerika. Terdiri daripada 38 gerai di 7 negeri di seluruh Malaysia, mereka menawarkan pelbagai jenis pizza yang halal dan semestinya menyelerakan. 


Beberapa jenis pizza seperti Pizza Aloha dan Pizza Tuna selalu menjadi pilihan ramai, tetapi di US Pizza terdapat beberapa jenis pizza lain yang sangat diminati ramai. Antaranya ialah pizza Penang Special yang mengandungi sambal ikan bilis dan juga pizza Fish and Chips. Harga yang mereka tawarkan juga sangat berpatutan.


 Dengan RM13.95 untuk pizza yang bersaiz sederhana dan RM39.95 untuk yang bersaiz besar. Anda juga boleh memilih jenis topping mengikut kesesuaian anda sama ada dengan menambah atau mengurangkan jumlah ramuan pizza anda. US Pizza juga turut menyediakan khidmat penghantaran untuk pelanggan mereka. Antara lokasi yang tersenarai ialah KL, PJ, Pulau Pinang, Kedah, Johor dan juga Negeri Sembilan.




2. Luce Pizza, KL


Image : luceosteria.com


Terkenal sebagai salah satu daripada 10 restoran pizza yang terbaik di Asia, LUCE Osteria Contemporanea atau lebih dikenali sebagai LUCE sangat mesra, selesa dan juga menarik. Mereka memiliki menu yang menawarkan hidangan Itali yang rumit dan LUCE Pizza sangat sesuai untuk anda menikmati masa bersama keluarga atau rakan dengan keperibadian mereka yang sederhana. 


Hal tersebut dapat dibuktikan dengan harga yang berpatutan, pekerja yang prihatin dan juga menu yang sangat baik. LUCE Pizza juga dikatakan memiliki pembuat pizza yang terbaik di Kuala Lumpur. 


Mereka menawarkan pelbagai jenis masakan Itali seperti risotto, pasta dan juga sosej Ital. Restoran ini juga sesuai bagi anda yang ingin mengadakan majlis seperti majlis perkahwinan yang kecil, makan malam bersama seluruh keluarga dan lain-lain lagi.




 3. Pizza Mansion, Petaling Jaya


Image : timeout.com


Pizza Mansion menawarkan pizza yang mempunyai kerak yang rangup dan tidak begitu tebal. Jika anda berkunjung ke restoran ini pada waktu puncak, anda akan dapat melihat barisan yang sangat panjang dan ini disebabkan oleh populariti mereka. 


Lokasi restoran ini agak tersembunyi kerana ianya terletak di antara flat kos rendah Happy Mansion di Seksyen 17. Jangan biarkan rupa mereka yang rendah diri membuatkan anda berfikir bahawa mereka hidangan mereka tidak begitu baik.  


Di Pizza Mansion, pizza yang dihidangkan kepada anda adalah pizza yang dibakar di dalam oven kayu dan dimasak menggunakan bahan terbaik. Salah satu pizza yang paling digemari ramai adalah The Big Brunch Pizza. Dihiasi dengan cendawan butang, bayam kecil, tomato ceri yang dipanggang dan permukaannya dihiasi dengan mozarella fior di latte dan juga krim putar. Campuran semua bahan ini dapat menyeimbangkan rasa manis, masin dan juga pedas. 


Bagi vegetarian pula dapat memilih antara 4 jenis pizza yang daripada mana-mana jenis daging. Salah satunya adalah Pizza Zucchini Eggplant Chickpeas yang berharga RM28. Ianya mengandungi terung panggang, cili belanga, daun selasih kacang buncis dan minyak cili pedas yang direnjiskan ke atas bahan-bahan tersebut bagi meningkat kan lagi rasa hidangan tersebut. 


Bagi yang menetap di Kuala Lumpur, anda boleh menikmati hidangan yang sama dari Pizza Mansion KL yang terdapat di Jalan Mesuji, Bukit Bintang dengan membuat pesanan secara atas talian. Mereka menawarkan khidmat penghantaran pizza delivery melalui Food Panda. 



4. Heritage Pizza, KL


Image : eatdrinkkl.com


Jika anda ingin menikmati pizza yang dibuat oleh orang Itali yang sebenar anda disarankan untuk berkunjung ke Heritage Pizza yang terletak di Jalan Doraisamy di Kuala Lumpur. Restoran pizza ini dibantu oleh Antonio Delachi yang berasal daripada Milan. Antara pizza yang digemari oleh pelanggan adalah Capricciosa. 


Pizza ini dibuat dengan menggunakan kepingan daging yang diimport dari Itali, sedikit minyak zaitun, cendawan dan artichoke yang membuatkan pizza ini menjadi enak dan dapat menyenangkan hati sesiapa sahaja yang menikmati pizza ini. 


Anda boleh meminta untuk menambah jumlah mozarella ataupun keju burrata. Dan sudah semestinya ia akan meningkatkan harga pizza anda, tetapi anda jangan risau kerana ia sangat berpatutan. 



5. Meat and Eat, Petaling Jaya


Image : klfoodie.com


Meat and Eat yang terletak di Aman Suria, Petaling Jaya menawarkan beberapa jenis pizza yang merupakan antara yang terbaik di Petaling Jaya. Mereka terkenal dengan hidangan pizza Chicago mereka. Pizza yang diperbuat berasaskan tomato ini dipenuhi dengan daging lembu, bawang, cendawan dan sudah semestinya keju mozarella yang menjadi bahan utama dalam membuat pizza. 


Para penggemar hidangan yang berasaskan daging sememangnya akan berasa gembira apabila berkunjung ke Meat and Eat ini kerana anda akan mendapat peluang untuk mencuba pizza yang daging lembu yang diimport dari Australia. Hasil daripada prosesnya yang dipanggang dalam ketuhar, rasa salai hidangan ini telah meningkat. Selain daripada pizza, anda juga boleh menikmati hidangan lain, contohnya burger dan juga makanan tempatan seperti Nasi Lemak Berempah dan Nasi Lemak dengan sotong/udang telur masin yang berkrim. 


Ingat, sentiasa jaga diri dan selamat menjamu selera. 



5 comments

  1. sedapnya..lama tak makan pizza..hehe

    https://www.tiarasaphire.com/2021/06/drama-love-elsa-2021.html

    ReplyDelete
  2. My family like to eat pizza and I order pizza delivery quite often.

    ReplyDelete
  3. Lama tak makan piza, nak keluar ke KL la ni PKP tak boleh, tapi ada nampak piza baru dibuka Uppiza dekat area sini, nnt nak cubalah

    ReplyDelete
  4. Macam-macam restoran pizza ada eh.. jangan lupa, pizza dijual di tepi jalan pun ada yang sedap-sedap.

    ReplyDelete