Sanichi Mengesahkan Hab Logistik e-dagangnya di Johor Bersama PDZ

Monday 13 July 2020



Sanichi mengesahkan hab logistik e-dagangnya di Johor Bersama PDZ



Masa kini, Sanichi Technology Bhd telah mengesahkan bahawa ia bekerjasama dengan PDZ Holdings Bhd untuk mengembangkan hab logistik e-dagang serantau di Johor, yang mungkin menelan kos belanja lebih dari RM1.5 bilion.

Melalui perkhabaran dari The New Straits Times (NST), hab logistik ditugaskan untuk menangani aktiviti yang berkaitan dengan pengangkutan, pemisahan, koordinasi dan pengedaran barang untuk transit tempatan dan antarabangsa, dan akan menargetkan pemain rantaian bekalan.


Nampaknya hab logistik akan serupa dengan yang dibangunkan oleh syarikat gergasi logistik e-dagang China, Alibaba Group Holding Ltd di China.
Menurut laporan NST, pihaknya telah melihat dokumen yang menyatakan bahawa hab tersebut dijangka dibangun di atas seluas 234 ekar di Desaru, Kota Tinggi.

Dikatakan kedua PDZ dan Sanichi akan bersama-sama memohon kelulusan daripada agensi kerajaan yang berkaitan di Johor untuk membangunkan pusat tersebut.
NST memetik Pengarah Urusan kumpulan Sanichi, Datuk Sri Dr. Pang Chow Huat mengesahkan bahawa syarikat itu merancang untuk membangunkan hab logistik e-dagang dengan PDZ.

Pang mengatakan hab logistik adalah pembangunan campuran, yang terdiri daripada pusat e-dagang, pusat pengedaran, gudang dan pusat transit dan "ia akan mencapai beberapa miliar ringgit."
Dia berkata, kedua PDZ dan Sanichi merancang untuk mengembangkan hab logistik untuk mendorong pertumbuhan eksponensial dalam perniagaan e-dagang di seluruh Asia.
Perniagaan e-dagang untuk banyak syarikat di seluruh dunia telah berkembang dengan pesat sejak tercetusnya Covid-19. Lebih ramai orang membeli barang-barang rumah mereka dalam talian atau berpindah ke membeli-belah dalam talian kerana mereka takut bergerak di tempat yang sesak.


Sebenarnya, bukan sahaja kami melaporkan bahawa PDZ dan Sanichi juga merancang untuk mengembangkan hab e-dagang di Johor, kami juga telah menyebut bahawa PDZ telah memenangi kontrak bernilai RM600 juta dari pengendali platform e-dagang besar di China. Pengendali China itu ialah Alibaba Group Holding Ltd atau Tencent Holdings Ltd yang kini menguasai pasaran e-dagang China dengan platform seperti Taobao dan JD.com Inc.

Kami juga mengatakan bahawa jutawan Malaysia Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dapat melihat kepentingan penguasaan PDZ untuk mengembangkan empayarnya.
PDZ terlibat dalam perniagaan pelapik kontena. Menurut laman webnya, ia mengoperasikan enam kapal yang meliputi perdagangan domestik dan serantau antara Malaysia, Brunei, Singapura dan Myanmar.


Saham telah melonjak naik lebih dari 200 peratus dari sembilan sen pada 7 Julai kepada harga penutupan 24 sen hari ini, meningkatkan permodalan pasaran dari RM79.79 juta kepada RM208.35 juta.

Saham naik 3 sen atau 14.63 peratus lebih tinggi hari ini, dan sejumlah 581 juta saham diniagakan hari ini.

Post a Comment