Saham Di PDZ Dibeli Oleh AS?

Wednesday 8 July 2020


Saham Di PDZ Dibeli Oleh AS?

Masih tertanya-tanya, adakah Amazon atau eBay merupakan platform besar yang telah membeli PDZ Holdings Bhd?
Atau adakah dana lain yang berpangkalan di AS membeli saham di pengendali logistik?

Dari Sumber telah mengatakan bahawa kumpulan besar yang berpangkalan di AS telah membeli saham di PDZ dan boleh muncul sebagai pemegang saham utama dalam syarikat itu. Berita ini muncul setelah dilaporkan bahawa PDZ telah memenangi kontrak logistik bernilai RM600 juta dengan pengendali e-dagang yang berpusat di China.

Sementara kami masih mencari siapa pengendali e-dagang China, nama-nama yang muncul termasuk Alibaba Group Holding Ltd dan Tencent Holdings Ltd yang kini menguasai pasaran e-dagang China dengan platform seperti Taobao dan JD.com Inc. Ini menimbulkan tanda tanya  mengapa terdapat begitu banyak yang meminati saham sejak akhir-akhir ini?

Dilaporkan, Saham PDZ telah naik setinggi 16.5 sen pagi ini dan ada para pelabur yang menjangkakan saham akan meningkat pada minggu ini. Ini sangat dinantikan mereka memandangkan PDZ adalah kaunter yang paling aktif diperdagangkan di bursa saham tempatan minggu ini. Pada jam 11.15 pagi, dan sekitar 526 juta saham telah diniagakan.



Dari hasil tinjauan didapati, PDZ merupakan syarikat yang menguntungkan dan kontrak bernilai RM600 juta dengan firma China itu dijangka memberi kesan positif yang besar terhadap pendapatannya. Ini sangat menakjubkan.


Dilaporkan juga, Syarikat mereka mencatatkan keuntungan bersih selama tiga bulan dalam tinjauan, berbanding tahun sebelumnya yang sama terutamanya disebabkan oleh pendapatan yang lebih tinggi dan perbelanjaan pentadbiran yang lebih rendah. Perniagaan logistik adalah perniagaan yang berkembang pesat terutama sejak tercetusnya Covid-19.


Dari tempoh ramalan, CAGR akan tumbuh sebanyak 4.5 peratus , manakala dari pasaran Logistik Global pula dijangka menyumbang $ 11.68 bilion pada tahun 2020 disebabkan oleh wabak covid-19 yang sedang melanda dan dijangka mencecah $ 15.88 bilion pada tahun 2027.


Asia telah mencatat pertumbuhan yang tinggi dalam perniagaan logistik dan mungkin itulah sebabnya kumpulan AS melihat Malaysia, dan menyenarai pendek PDZ untuk pengembangannya.


Post a Comment