PDZ disenaraikan sebagai berita terpanas di Bursa pada masa kini.

Wednesday 8 July 2020

Pada masa kini, pasaran e-dagang dengan nilai AS $ 4 bilion Malaysia telah berjaya menarik para pelabur yang berpengkalan di AS ke Malaysia untuk membeli saham di PDZ Holdings Bhd yang merupakan satu syarikat yang berurusan dalam perniagaan kapal kontena.

PDZ disenaraikan sebagai berita terpanas di Bursa pada masa kini.


Pasaran makin panas dengan berita terbaharu bahawa PDZ telah menarik pengendali e-dagang global dari Amerika Syarikat yang telah membeli saham dalam syarikat itu sejak bulan Jun yang lalu. Ini mungkin untuk mengambil bahagian dalam perniagaan e-dagang di Malaysia dan bekerjasama dengan PDZ untuk memindahkan barang yang dibeli secara dalam talian.


Walaupun tidak ada maklumat sebenar pengendali, kami ingin menyebutkan bahawa pengendali teratas di dunia, dan yang terbesar di Amerika Syarikat adalah Amazon dan eBay.

Kami yakin pengendali yang berpangkalan di AS telah membeli saham dalam jumlah besar di PDZ yang menjelaskan mengapa saham tersebut meningkat lebih dari tiga kali ganda dari harganya minggu lalu, ketika ia melayang sekitar 7.

Dikatakan juga, harga saham PDZ meningkat sebanyak 155.5 peratus atau 14 sen kepada 23 sen pada hari Rabu (8 Julai), kerana jumlah dagangan melonjak ke paras tertinggi.


Saham itu menetap pada 20.5 sen, atau 11.5 sen ketika pasaran ditutup untuk perdagangan pada hari itu. Pada hari Selasa, saham ditutup 9 sen, menjadikannya permodalan pasaran sebanyak RM181.75 juta.

Yang mengagumkan pula ialah PDZ menyaksikan sekitar 1,33 bilion saham diperdagangkan pada hari itu, dan ia merupakan saham paling aktif di Bursa Malaysia.

PDZ, yang mengendalikan enam kapal yang merangkumi perdagangan domestik dan serantau antara Malaysia, Brunei, Singapura dan Myanmar telah aktif di pasaran sepanjang minggu ini.

Sebelumnya kita mendapat berita bahawa PDZ telah memenangi kontrak logistik bernilai RM600 juta dari pengendali platform e-dagang di China.


Alibaba Group Holding Ltd dan Tencent Holdings Ltd dipercayai menguasai pasaran e-dagang secara teguh dengan mengusai platform seperti Taobao dan JD.com inc

Post a Comment