Melalui J.P.Morgan atau Macquarie Anzo Berusaha Mengumpulkan Bon Bernilai RM500 Juta


Melalui J.P.Morgan atau Macquarie Anzo Berusaha Mengumpulkan Bon Bernilai RM500 Juta 



Anzo Holdings Bhd mensasarkan J.P. Morgan dan Macquarie Group untuk membantu menerbitkan bon bernilai RM500 juta bagi syarikat itu untuk mengumpul dana sehingga dapat mengembangkan kilang pembuatan sarung tangannya di Manjung, Perak dengan pengeluaran maksimum.

Syarikat yang disenaraikan di Pasar Utama membayar sekitar RM55 juta untuk memperoleh Wintrade World Sdn Bhd yang memiliki sekitar 8 ekar tanah, kilang, mesin dan peralatan.

Ia memberitahu Bursa Malaysia baru-baru ini bahawa aset tersebut siap digerakkan dan ditugaskan untuk menghasilkan 1.2 bilion sarung tangan perubatan atau nitril setahun.

1.2 bilion sarung tangan perubatan akan dihasilkan menggunakan 9 barisan pengeluaran semasa di kilang.
Tetapi kita faham Anzo perlu menghasilkan lebih dari 3 bilion sarung tangan kerana telah menerima pesanan bernilai AS $ 200 juta dari Amerika Syarikat dan Eropah.

Untuk memenuhi pesanan ini, kami menganggarkan bahawa Anzo memerlukan sekitar 15 barisan pengeluaran untuk beroperasi dengan kapasiti penuh.
Kami mendengar bahawa Anzo harus mulai memasarkan sarung tangan itu ke Amerika Syarikat dan Eropah mulai Oktober tahun ini, dan mulai beroperasi sepenuhnya dari suku pertama 2021.


Anzo diharapkan dapat menggunakan sebagian dari dana yang diperoleh dari penerbitan bon untuk meningkatkan lini pengeluaran dari 9 hingga 15, dan untuk mengembangkan lagi kapasiti kilang.

Baru-baru ini kami mendedahkan bahawa Anzo sedang membentuk usaha sama dengan Permaju Industries Bhd untuk bersama-sama mengembangkan kilang pembuatan sarung tangan.

Permaju dan Anzo memerlukan RM20 juta hingga RM25 juta awal untuk membaik pulih barisan pengeluaran yang ada.
Permaju dan Anzo telah melakukan kajian kemungkinan di kilang Manjung untuk melihat cara terpantas untuk memindahkan pengeluaran sarung tangan.

Terdapat kemungkinan besar bahawa Anzo akan mendapat lebih banyak pesanan dari Amerika Syarikat dan Eropah kerana jumlah kes Covid-19 di seluruh dunia terus meningkat, dan terdapat kekurangan sarung tangan perubatan atau nitril di seluruh dunia.

Kami melihat kesungguhan Anzo dalam menjadikan kilang sarung tangan itu tidak lama lagi. Akhirnya kami fikir pembuatan sarung tangan akan menjadi perniagaan utama Anzo dan akan memperoleh sejumlah besar atau lebih dari RM100 juta keuntungan bersih dari perniagaan ini.

Anzo membuat pintu kayu berkualiti dan ia juga terlibat dalam pembangunan harta tanah, dan baru-baru ini, membekalkan sisa tembaga ke Korea Selatan melalui CSTME Resource Sdn Bhd.

Kami fikir Anzo akan mencapai gelombang kedua perdagangan tinggi minggu ini. Ia boleh mencapai had atau melonjak melebihi 30 sen kerana kami merasakan keluarnya CSTME baru-baru ini sebagai pemegang saham Anzo yang besar dapat membuka jalan bagi pemegang saham baru yang besar untuk masuk.

Sudah ada perbincangan bahawa dana global dari China atau Hong Kong, serta pelabur utama dari Amerika Syarikat telah membeli saham dalam jumlah besar di Anzo.

0 ulasan