Kontrak Bernilai RM1.2 Bilion Dimiliki Oleh Permaju

Friday 17 July 2020


Kontrak Bernilai RM1.2 Bilion Dimiliki Oleh Permaju


Permaju Industries Bhd, yang baru-baru ini mengatakan bahawa ia baru menceburkan diri dalam perniagaan sarung tangan menjadi bualan tajuk utama sekali lagi.

Syarikat itu dipercayai memenangi kontrak pembinaan bernilai kira-kira RM1.2 bilion untuk melaksanakan projek pembangunan harta tanah secara besar-besaran di Selangor.

Menurut New Straits Times (NST) lagi, sumber ini memetik bahawa dalam industri pembinaan mengatakan kontrak itu diberikan oleh pemaju yang mempunyai sebidang tanah besar di kawasan Seri Kembangan / Serdang.

Kontrak ini adalah untuk membina lebih dari 7,000 unit pangsapuri selama enam hingga tujuh tahun. Ini kelihatan seperti usaha besar dan akan membuat Permaju sibuk selama 7 tahun akan datang.

Menara tertinggi dalam pembangunan dikatakan lebih dari 50 tingkat dan menjadikannya struktur tertinggi di kawasan Seri Kembangan / Serdang.
Berita ini diharapkan dapat meningkatkan pasar perumahan di daerah ini karena pengembangan oleh Permaju ini juga dapat menetapkan tanda aras baru dalam harga.

Permaju akan membuat kontrak pada struktur reka bentuk dan binaan dan keseluruhan projek akan menghasilkan nilai pembangunan kasar sekitar RM2.4 bilion. Wah! RM2.4 bilion adalah jumlah yang besar.



Dari sumber NST lagi, projek ini akan menampilkan konsep runcit dan komersial. Sebenarnya, projek ini telah lama mendapat kelulusan, namun disebabkan perlu menunggu rancangan Penjana barulah ianya dapat dijalankan.

Permaju terlibat dalam perdagangan kenderaan bermotor, pembalakan, pembinaan, dan pembangunan harta tanah.

Saham ini diperdagangkan secara aktif sejak kebelakangan ini. Saham naik hari ini kepada 33.5 sen daripada paras terendah 24.5 sen dua minggu lalu.

Permaju telah mengumumkan isu hak untuk mengumpulkan wang untuk pengembangan.
Ini mungkin untuk tawaran terkini yang diumumkannya baru-baru ini, dan juga untuk membangun usaha sarung tangannya.

Pada 7 April, Permaju mengatakan pihaknya sedang meneliti pembotolan dan pengedaran Penaclo, produk pembersih firma Hong Kong, untuk pasaran Asia Tenggara di tengah pandemi Covid-19.

Kira-kira tiga minggu kemudian Permaju menandatangani memorandum persefahaman dengan firma tempatan untuk menjual produk pembersih udara syarikat itu kepada pelanggannya di sektor automotif, dengan alasan pertumbuhan permintaan produk yang pesat.

Bulan lalu Permaju memberitahu Bursa Malaysia bahawa ia telah memasukkan syarikat bernama Permaju Glove Sdn Bhd (PGSB) untuk menceburkan diri dalam perniagaan pembuatan sarung tangan.

Kegiatan utama PGSB yang dimaksudkan adalah untuk membuat, mengedar, membeli, menjual dan secara amnya menguruskan barang getah untuk tujuan perindustrian dan komersial dan barang, barang dan barang dagangan yang berkaitan dengan setiap jenis dan keterangan, katanya.


Post a Comment