Kerjasama Terjalin Antara Wetek Dan XOX Dalam Memberi Pembiayaan Mikro Asia Tenggara

Friday 17 July 2020



Kerjasama Terjalin Antara Wetek Dan XOX Dalam Memberi Pembiayaan Mikro Asia Tenggara


Wetek Technology (M) Sdn Bhd memperkenalkan pembiayaan mikro di Asia Tenggara (SEA) dan dijangkakan jumlahnya akan melebihi RM2 bilion untuk permulaan dan mungkin juga menjadi rakan XOX Bhd untuk ini.

Sebelum ini, XOX sudah menjadi rakan kongsi dengan Wetek untuk memperkenalkan pembiayaan mikro di Malaysia bernilai RM1 bilion untuk usahawan dan pemilik perniagaan kecil. Bahagian kedua mungkin diperkenalkan kemudian bergantung pada permintaan.


Pengarah Wetek Howard Leung Hao mengeluarkan kenyataan semalam dan mengatakan bahawa ia bertujuan untuk menjadi pemimpin pasaran pembiayaan mikro di Asia Tenggara.

Di peringkat global, industri pembiayaan mikro telah melayani 139.9 juta peminjam pada tahun 2018, dan 65 peratus peminjam pembiayaan mikro tinggal di kawasan luar bandar di mana perbankan dan pinjaman tradisional sukar atau mustahil. Ini satu perkara yang sangat luar biasa. Kerana dapat membantu ramai orang diluar sana.

Leung Hao mengatakan, menurut Microfinance Barometer 2019, industri ini telah berkembang pada kadar tahunan 11.5 persen selama beberapa tahun terakhir dan diproyeksikan mencapai US $ 146.8 bilion menjelang 2021.
"Ada peluang besar bagi Wetek untuk berkembang dalam perniagaan ini," katanya.

Perniagaan pembiayaan mikro di Malaysia akan tersedia untuk semua pelanggan XOX yang ada, yang kini berjumlah 2.2 juta.
Anak syarikat XOX, XOX Media Sdn Bhd telah menandatangani perjanjian perkongsian dengan Wetek, yang telah memberikan pembiayaan sebanyak RM1 bilion untuk ini.

Wetek bekerjasama dengan XOX kerana mempunyai lesen e-wallet, dan asas pelanggan yang kuat sebanyak 2.2 juta, yang boleh meningkat dua kali lipat pada akhir tahun ini ketika syarikat itu memulakan beberapa inisiatif.
Setahun yang lalu XOX telah mengemukakan isu hak dengan waran percuma untuk mengumpulkan hingga RM66 juta untuk membiayai pengembangan perniagaan e-dompet dan SIM elektronik (e-SIM).

XOX memperuntukkan sejumlah RM33 juta hasil yang diperoleh dari terbitan hak untuk memperluas fungsi e-dompetnya dengan mengembangkan aplikasi mudah alih baru untuk menyokong pembayaran mikro, penerbitan Mastercard dan transfer e-money peer-to-peer.

Sebanyak RM15 juta diperuntukkan untuk pengembangan e-SIM sebagai alternatif kepada kad SIM tradisional. Inisiatif ini, antara lain, menarik pelanggan ke XOX.

NST memetik Ketua Pegawai Eksekutif XOX Ng Kok Heng yang mengatakan bahawa syarikat itu bertujuan untuk memberikan pembiayaan mikro kepada pemilik perniagaan kecil dan individu akses ke modal untuk pengembangan dan nampaknya sekarang banyak pertanyaan telah masuk.

"Wetek bekerjasama dengan XOX kerana kami mempunyai lesen e-wallet untuk menjalankan pembiayaan mikro. Pembiayaan Mikro akan menjadi perniagaan yang berkembang untuk XOX dan Wetek. Ia juga akan meningkatkan garis bawah syarikat.

Kami menjangkakan pada akhir tahun ini XOX akan melipatgandakan asas pelanggan yang ada dan ini akan memberi lebih banyak peluang perniagaan untuk kami berkembang dalam pembiayaan mikro. Kami mempunyai beberapa inisiatif yang sedang berjalan dan jumlah pelanggan kami meningkat dari hari ke hari, "katanya.



Pemeriksaan ke atas Leung Hao dan pengarah Wetek yang lain, yang merupakan Liang Zeng menunjukkan kedua-duanya mempunyai tauliah yang kuat.
Leung Hao adalah ketua dan CEO Brilliant (Hong Kong) Holdings Ltd dan dia menjaga keseluruhan pengembangan perniagaan strategik dan antarabangsa untuk syarikat itu.

Dia memulakan kerjayanya pada tahun 1990-an di industri IT dan internet mudah alih dan mengasaskan Beijing Ruidong Technology Co. Ltd pada tahun 2013.
Leung Hao mempunyai pandangan jauh dalam mengenal pasti peluang pasaran di seluruh dunia dengan setiap pengalaman menguruskan pasukan pengurusan lintas budaya. Dia juga penyokong pemula kerana dia percaya pada peluang dengan anak muda dan idea hebat.

Oleh itu, apabila dia melihat peluang untuk membina perniagaan pembiayaan mikro di Malaysia, dia dengan cepat menjadikan XOX sebagai rakan kongsi.
Liang Zeng adalah usahawan internet dan kapitalis teroka. Dia melabur dan menanamkan syarikat dalam pemasaran digital, kecerdasan buatan dan perkhidmatan perusahaan.

Dia pernah memegang jawatan kanan sebagai naib presiden kanan (VP) Kingdee International Software Group, VP Microsoft Greater China, dan terakhir, VP Baidu Inc. dan CEO Baidu Nuomi.
Liang Zeng juga berfungsi sebagai pengarah lembaga dan penasihat strategik untuk pelbagai syarikat pemasaran dan teknologi digital.

XOX menunjukkan prestasi yang baik pagi ini walaupun pasarannya lembap. Saham naik setinggi 12.5 sen pada pukul 10 pagi. Diharapkan akan ada prestasi yang lebih baik pada sebelah petang hari ini.

Sama sama kita nantikan..

1 comment