Kerana Pembiayaan Mikro Dari XOX, Saham Melonjak Tinggi!

Thursday 16 July 2020

Wetek director Liang Zeng

Wetek director Liang Zeng

Kerana Pembiayaan Mikro Dari XOX, Saham Melonjak Tinggi!

Pengarah Wetek Technology (M) Sdn  Bhd iaitu Liang Zeng, merupakan seorang usahawan internet dan kapitalis teroka yang cukup disegani.

Liang Zeng melabur dan menanamkan syarikat dalam pemasaran digital, kecerdasan buatan dan perkhidmatan perusahaan.

Beliau juga pernah memegang jawatan kanan sebagai Naib Presiden Kanan (VP) Kingdee International Software Group, VP Microsoft Greater China, dan terbaru, VP Baidu Inc. dan ketua pegawai eksekutif Baidu Nuomi.

Pada masa kini, beliau menjawat jawatan sebagai Pengarah Lembaga dan Penasihat Strategik untuk beberapa syarikat pemasaran dan teknologi digital.

Menurut New Straits Times (NST), XOX Bhd, yang memiliki lesen e-wallet (XOX eWallet) memberikan pembiayaan mikro sehingga RM1 bilion kepada pemilik perniagaan kecil dan pengusaha di ruang digital dan e-dagang

XOX telah menandatangani perjanjian perkongsian dengan Wetek (Malaysia) Sdn Bhd, yang telah memberikan pembiayaan sebanyak RM1 bilion untuk ini.
Kewangan mikro adalah kategori perkhidmatan kewangan yang mensasarkan individu dan perniagaan kecil yang tidak mempunyai akses kepada perkhidmatan perbankan konvensional dan yang berkaitan.

NST mengetuai CEO XOX Ng Kok Heng yang menyatakan bahawa syarikat bergerak ke arah ini untuk memberi para pengusaha dan pemilik perniagaan kecil akses kepada modal dan mengembangkan perniagaan mereka.

XOX akan menggunakan asas pelanggan 2.2 juta yang ada untuk perniagaan ini.
Ng memberitahu NST bahawa pangkalan pelanggan XOX dijangka meningkat dua kali lipat pada akhir tahun ini dan sebenarnya terus meningkat setiap hari.



Apa yang menariknya ialah XOX dan Wetek Technology (M) Sdn  Bhd  mungkin mengeluarkan tahap pembiayaan kedua, dengan syarat dana awal RM1 bilion habis digunakan. Saya yakin XOX dan Wetek Technology (M) Sdn  Bhd akan berjaya melakukannya kerana kita semua tahu betapa sukarnya mendapatkan pinjaman bank sekarang.

Walaupun bagi PKS atau pengusaha yang ingin mengembangkan perniagaan mereka, ada sekatan kerana bank tidak memberi pinjaman.
Mungkin itu adalah perkara baik bahawa XOX melakukan pembiayaan mikro dan saya yakin syarikat akan cukup berjaya memandangkan pelanggannya sudah melebihi 2.2 juta pada masa ini.

Saya pasti akan ada peratusan pelanggan yang tinggi yang akan merebut peluang ini untuk mendapatkan pembiayaan mikro dari XOX untuk membina perniagaan mereka.
Saya cukup yakin bahawa usaha ini juga akan meningkatkan tahap bawah XOX.

XOX telah banyak diperdagangkan beberapa hari kebelakangan ini naik dari 5 sen hingga menyentuh 12.5 sen hari ini. Lebih daripada 620 juta saham diniagakan menunjukkan minat yang kuat terhadap syarikat itu. Nampaknya banyak pelabur asing masuk.

Pinjaman atau pembiayaan mikro adalah perniagaan yang baik pasti, di tengah ketidaktentuan pasaran semasa.

XOX tahun lalu telah mengemukakan isu hak dengan waran percuma untuk mengumpulkan hingga RM66 juta untuk membiayai pengembangan perniagaan e-dompet dan SIM elektronik (e-SIM).

Syarikat itu telah memperuntukkan RM33 juta dari hasil yang dikeluarkan dari isu hak untuk memperluas fungsi e-dompetnya dengan mengembangkan aplikasi mudah alih baru untuk menyokong pembayaran mikro, penerbitan Mastercard dan transfer e-money peer-to-peer. Sebanyak RM15 juta diperuntukkan untuk pengembangan e-SIM sebagai alternatif kepada kad SIM tradisional.

Wetek director Howard Leung

Wetek director Howard Leung

Pengarah Wetek Technology (M) Sdn  Bhd  adalah Liang Zeng dan Howard Leung dan mereka datang dengan latar belakang yang baik.
Leung seorang Ketua yang dihormati dan menyandang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Brilliant (Hong Kong) Holdings Ltd serta menjaga keseluruhan pengembangan perniagaan strategik dan antarabangsa untuk syarikat itu.

Beliau dikatakan memiliki pandangan yang bagus untuk mengenal pasti peluang pasaran di seluruh dunia dengan pengalaman yang ada dalam menguruskan pasukan pengurusan lintas budaya. Beliau juga penyokong pemula kerana dia percaya pada peluang dengan anak muda dan idea hebat.

Leung memulakan kerjayanya pada tahun 1990-an di industri IT dan internet mudah alih. Dia mengasaskan Beijing Ruidong Technology Co. Ltd pada tahun 2013.
Liang Zeng merupakan usahawan internet dan kapitalis teroka. Beliau melabur dan menanamkan syarikat dalam pemasaran digital, kecerdasan buatan dan perkhidmatan perusahaan.


Pada masa ini, dia berfungsi sebagai pengarah lembaga dan penasihat strategik untuk beberapa syarikat pemasaran dan teknologi digital.

Post a Comment