S5 Systems Bekerjasama Dengan ConnectCountry Dalam Pasaran Dunia.

Tuesday 30 June 2020


Dewasa kini, Kerajaan dijangka memberikan kontrak Sistem Imigrasi Bersepadu Nasional (IIS) bernilai RM1.5 bilion menjelang September tahun ini dan S5 Systems Sdn Bhd, yang merancang penyenaraian pintu belakang dengan ConnectCounty Holdings Bhd, kemungkinan akan mendapatkannya.

S5 Systems, unit S5 Holdings Inc adalah penyedia penyelesaian keselamatan bersepadu global.

Menurut laman webnya lagi, ia menyediakan kepakaran dan penyelesaian untuk memenuhi cabaran nasional dalam keselamatan, pertahanan, dan perisikan tanah air; bidang yang sangat penting untuk kepentingan nasional.

Sebilangan pelanggannya termasuk IBM, Lenovo, Fujitsu, Hewlett Packard Enterprise dan DELL.


Sumber mengatakan bahawa S5 Systems mungkin menjadi pemenang kontrak ISS, mengalahkan beberapa syarikat lain yang juga menginginkan projek itu, kerana ia mempunyai rekod prestasi yang baik.

Sebagai syarikat yang diperiksa oleh Kerajaan, S5 Systems telah dianugerahkan dengan status Multimedia Super Corridor (MSC) Pioneer dan merupakan pemenang "Best of Security" dalam International ICT Awards (APICTA) 2008 serta MSC Malaysia APICTA 2013 Best of e-Government & Perkhidmatan.
 
Dikhabarkan bahawa kontrak ISS adalah selama 4.5 tahun termasuk tiga tahun pembangunan, enam bulan pemantauan dan satu tahun terakhir tempoh penyelenggaraan.

Ianya akan menggantikan projek Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN) bernilai RM3.5 bilion, yang diberikan kepada Prestariang Bhd melalui rundingan langsung pada tahun 2017.

S5 Systems, yang mencatatkan keuntungan bersih RM68.3 juta untuk tahun kewangan berakhir 30 Jun 2019 dikatakan akan membuat penyenaraian pintu belakang dengan ConnectCounty untuk mengumpulkan lebih banyak dana untuk kontrak ISS sekiranya mendapatnya.


ConnectCounty memberitahu Bursa Malaysia pada pertengahan bulan Jun tahun ini bahawa pihaknya sedang berunding dengan pihak yang berkenaan dengan kemungkinan RTO yang melibatkan S5 Systems.

Syarikat itu diminta oleh Bursa Malaysia untuk menjelaskan artikel yang muncul di laman web klse.i3investor.com yang berjudul "Stok Ini Akan Melonjak Lebih Banyak Daripada Saham Sarung Tangan Bermain! Luar Biasa Dinilai!"

Ini dipetik dalam artikel bahawa ConnectCounty akan menjadi kenderaan berikutnya untuk penyenaraian pintu belakang (pengambilalihan terbalik) oleh S5 Systems.

ConnectCounty, merupakan pengeluar kabel dan wayar dengan kemudahan pembuatan di China telah disenaraikan di Bursa Malaysia pada 20 Oktober 2005.

Untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2019, pendapatan dan kerugian sebelum cukai syarikat adalah RM52.6 juta dan RM7.2 juta, berbanding dengan pendapatan tahun sebelumnya dan kerugian sebelum cukai yang sama sebanyak RM99.6 juta dan RM9. 9 juta masing-masing.

Jualan syarikat merosot di semua segmen, terutamanya disebabkan oleh penjualan yang rendah dari pelanggan utama di tengah keadaan pasaran yang tidak baik.

Penghapusan pengecualian anak syarikat di China juga menyebabkan penjualan lebih rendah pada tahun semasa.

ConnectCounty mengatakan bahawa ia menerapkan strategi untuk meningkatkan kehadirannya di pasaran automotif, barangan putih dan peranti pintar yang menguntungkan tetapi sangat kompetitif.



Sumber Gambar : https://www.s5.com.my/

1 comment