Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 6 Bilik Tidur 7 Bilik Air Untuk Weekend Resort (4208 kps)

Saturday 28 March 2020

Hai readers, Assalamualaikum..
Salam hujung minggu.. Kengkawan semua macam mana sementara dalam PKP ni?
Kalau tanya cik mimi. Alhamdulillah masa tu terisi. Cuma kadang kena buat kerja yang sama je, naik boring juga. 

Sementara ada masa ni, cik mimi macam biasa la. Jenguk blog, then cuba share kan apa apa info yang bermanfaat buat kita semua. 

Harini cik mimi nak bercerita pasal rumah. Semua orang pun inginkan rumah idaman hati kan? Macam macam design ada kan. Nak yang rumahnya nampak melonjong la, memanjang mendatar la.. Ehhh, macam macam bentuk la kan.. 

Kalau tanya cik mimi kan, kalau la cik mimi punyai tanah sendiri, cik mimi nak buat rumah design mcm ni. Nampak macam menarik je kalau di tengok dari luar tu. 




Jom kita tengok sikit info tentang rumah banglo idaman cik mimi ni. Doakan ye mana tahu satu hari nanti tiba tiba ada tanah sendiri. Boleh buat rumah sebiji atas sebidang tanah tu. Hihi


Sekiranya anda mempunyai tanah yang terletak di kawasan tanah tinggi dengan pemandangan yang cantik, sesuai sangat dijadikan rumah percutian keluarga dihujung minggu.
Kami pernah mendapat permintaan dari klien yang inginkan rumah untuk bersantai santai bersama ahli keluarga untuk melarikan diri dari suasana kota yang serba mencabar.

Rumah tersebut mestilah memanfaatkan rupabentuk muka bumi kawasan tersebut dengan susun atur pelan lantai yang mencerminkan ciri ciri rumah peranginan.

Arkitek & pengurus projek di Nas Nuri Construction telah memberikan usul pertama rumah banglo tersebut selepas mengambil kira permintaan khusus klien.


Rekabentuk rumah banglo 2 tingkat di kawasan tanah tinggi.

pelan rumah banglo 2 tingkat weekend resort
pelan rumah banglo 2 tingkat weekend resort



Sebelum memulakan kerja rekabentuk, kebiasaannya kami akan meminta gambar rumah yang menepati citarasa pelanggan.

Tidak sukar untuk mencari idea kerana banyaknya gambar banglo di internet. Hanya perlu google sahaja & boleh pilih pattern yang mana menepati selera sendiri.

Dari gambar yang diberi oleh pelanggan, nampaknya rumah yang bakal dibina mempunyai gaya moden & sesuai untuk aktiviti santai dihujung minggu.

Hasilnya, rekaan rumah banglo 2 tingkat bercirikan moden dan berkonsepkan keselesaan pada setiap ruang ini mempunyai “layout” rumah yang agak “straight forward” untuk memudahkan dan menyelesakan pemilik rumah untuk bergerak di dalam rumah ini. 
  • Rumah ini mempunyai porch kereta yang muat untuk 2 buah kereta dengan saiz 15 x 22 kaki.
  • Tangga untuk ke tingkat 1 terletak betul betul di hadapan pintu masuk utama, tingkat bawah mempunyai 1 bilik tetamu & tingkat atas pula mempunyai 3 bilik tidur. Ini memudahkan penjagaan aurat untuk tuan rumah & ahli keluarganya. Interaksi antara tetamu & ahli keluarga tuan rumah diminimakan sebaik boleh, bilik tetamu dilengkapi dengan bilik air untuk memberi keselesaan semasa bertamu.
  • Kedudukan tingkap diseluruh rumah terletak pada kedudukan strategik untuk memastikan setiap ruang dan bilik di rumah ini juga menerima cahaya semulajadi & mengelakkan rumah kelihatan gelap disiang hari walaupun tanpa lampu dibuka. 
  • Keluasan build up area untuk rumah ini adalah 2638 kaki².
  • Rekaan ini sesuai untuk tanah yang memanjang ke belakang dan bentuk “layout” rumah ini juga dapat memuatkan taman pada tengah-tengah rumah ini.



Gambar 3d rumah banglo 2 tingkat weekend house sisi lain
 Like & Follow FB Page kami sekarang untuk pelbagai tips membina rumah banglo idaman.






Fauzan Mahmod

Berkelulusan Sarjana Muda Senibina, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Beliau merupakan staff di Nas Nuri Construction Sdn Bhd yang bertanggungjawab dalam skop rekabentuk arkitektur banglo. 

10 comments

  1. Kurang2 pun suku juta
    Tak tergapai tangan

    ReplyDelete
  2. wow, bestnya..panduan bila ada tanah sndiri..boleh refer sini nt

    ReplyDelete
  3. Bagus ni.kalau Ada rezeki naknjuga Ada rumah banglo

    ReplyDelete
  4. Besar betul ni... Kena cari tanah yg luas

    ReplyDelete
  5. Menarik design rumah ni, Kalau ada tanah tahulah nak refer mana untuk buat rumah nanti. tq sharing

    ReplyDelete
  6. Sy pun teringin nk rumah macam ni. Cantik kan

    ReplyDelete
  7. Memang teruja la kalau dpt rumah yang diidamkan kan.. Smeua bnda boleh buat.. Rumah besar setiap sorg satu biilik.. Hehehe.. Pernh tau pasl nas nuri ni.. Mmg bgus juga

    ReplyDelete
  8. Cantiknya design rumah yg dia bagi tu. Nampak moden gitu. Mudah ade Nas nuri sbb da tlg designkan da

    ReplyDelete
  9. Wow ni memang macam rumah idaman, luas and banyak ruang untuk semua.

    ReplyDelete