Friday, 11 January 2019

Admit Ward Di Tahun Baru.

Hai readers.. 
Maaf lama kita menyepi. Atas masalah kesihatan yang tak berapa nak mengizinkan.
Harini gagahkan diri nak coret di blog ni semua pengalaman ni.

Selamat tahun baru buat semua. Walaupun dah 11hari kita tempuh tahun baru, masih belum terlambatkan nak ucapkan pada semua. Walaupun dah lambat sebab entri ni taip dari 4hb, dah lebih seminggu tak siap lagi. 😄

Harini kita nak simpan pengalaman kena admit ward di tahun baru. Mungkin ada yang perasan, mungkin ada yang tak berapa nak perasan yang kita ada sedikit masalah kesihatan. Dah nak masuk 7bulan kita alami masalah ni. 

Disebabkan sakit yang makin menjadi jadi, kita cuba dapatkan rawatan dihospital lain. Mungkin ada yang tahu kita ada alami masalah kalenjar airliur kan. Tapi kita sebenarnya tak dapat detailnya secara mendalam lagi. 

Mungkin dengar masalah kalenjar airliur ni macam takde yang merisaukan je kan. Macam small matter gitu. Sebab jarang dengar orang kena sakit macam ni. 

26hb Disember 2018. Suami bawak pergi Rsat then minta tolong dengan Doctor untuk buat surat. Percepatkan nak buat Ct Scan. Sebab tarikh Ct Scan dari HSI adalah 20/2. Itupun kalau mereka tak tunda. Tapi disebabkan dah tak tertanggung sakit, jadinya kami terpaksa cari hospital lain dulu. So doctor RSAT suggest di Terendak, Melaka la.

31hb disember 2018
Kita refer ke Hospital Angkatan tentera di Terendak, Melaka. Itu tarikh yang doctor RSAT bagi. So 30hb disember (Ahad) kami sekeluarga bergerak balik ke Melaka. 
Ingatkan 31hb tu akan buat Ct Scan terus. Rupanya tidak. 
Jumpa dengan pakar dulu. Then doctor check lagi dengan memasukkan kamera ikut hidung, di telinga dan dari hidung kamera tu check sampai ke tekak. Alhamdulillah, dari 3bahagian ni takde masalah. Huhuhu.. Merasa laaa pengalaman masuk kamera ikut semua arah tu.

Setelah doc pakar di Terendak check, mereka bagi tarikh paling cepat untuk buat CT Scan pada 03 januari 2019 (khamis).
Tapi 02 januari 2019 (rabu) kena admit ward dahulu. 
Memang lintang pukang jugak la dibuatnya. Terpinga-pinga sekejap.
So, kata sepakat kami berdua, 31hb disember tu, lepas habis checkup terpaksa berkejar balik mersing. Sebab nak kena ambil GL. Surat cuti ddy dorang. Tak jangka kan secepat tu pulak dapat buat CT Scan. So takde la bawa GL dan apply cuti.

01 Januari 2019 (selasa)
Kami bergerak balik ke Melaka balik. Bertolak dari mersing dalam jam 2petang. Sampai di Melaka dalam jam 7petang. 


02 Januari 2019 (rabu)
Dalam pukul 2setengah, bergerak dari rumah ke HAT Terendak. Tak jauh. Lebih kurang dalam 15minit je macam tu. 
Dalam pukul 3 macam tu dah selesai pendaftaran, terus naik di ward. 


Macam biasa la bila dah masuk ward ni kan. Kena ambil darah. Kena masukkan jarum kat tangan. Alhamdulillah. Syukur sangat masa nak masukkan jarum tu tak rasa sakit sangat. Mula-mula nurse masukkan ikut tangan kanan..pastu katanya nampak bengkak sikit, then minta bantuan nurse lain masukkan ikut kiri. 
Then macam biasa akan ada check BP semua la. 

Lepas tu takde buat apa dah. Menung la kat ward tu berehat. Start malam jam 12, kita disuruh berpuasa. Sampai la nak buat CT Scan tu. Makan malam awal. Dalam jam 6petang dah makan. Tapi kita tak berapa lalu. Dah biasa makan lepas maghrib kan. Tapi makan juga la walaupun tak banyak.



03 Januari 2019 (khamis)
Pagi tu dalam jam 6pagi dah terjaga. Sebenarnya setiap jam malam tu kita terjaga. 
Sejak sakit 6bulan lebih sebenarnya kita memang dah tak dapat nak tidur dengan betul. 
So pagi tu dalam 6lebih kita bangun mandi, bersihkan diri. Sebab risau mandi lewatkan, tiba tiba ada doctor nak jumpa ke apa, jadi kalut.


Dalam jam 7lebih pagi tu ddy dorang call. Dia tanya, buat Ct Scan pukul berapa. So bagitahu la jam 8.30pagi. Alhamdulillah. Sebelum masuk bilik scan tu ddy dorang dah sampai. Lega hati. At least ada peneman, datanglah kekuatan hati kan. 

Dari jam 09.30 smpai kat pukul 11pagi report tak siap lagi. Sian gak kat ddy dorang. Sebab tak sarapan lagi. Mujur ada bekalan roti lebih, bagi pada dia. Pastu cakap dekat nurse, kalau report lambat, boleh tak nak balik dulu. Sebab nak datang balik tak jauh pun. Dari umah mil. 
Mula mula doc tahan. Sebab risau nak balik ke mersing. Tapi report tak siap lagi. 


Dalam pukul 11 macam tu kot, dapat balik memang nikmat sangat. Balik singgah makan. Tapi tekak macam tak boleh nak masuk makanan je. So order milo ais dengan harapan boleh backup sikit rasa lapar. Sambil tu temankan ddy nya makan je. 

Petang dalam pukul 4setengah nurse dari terendak call bagitahu report dah siap. So terus la ambil. Then jumpa dengan doctor. Minta dia jelaskan tentang hasil ct scan tu. 

Katanya, melalui hasil ct scan tu, di kalenjar airliur tu ada Ketumbuhan. Dan perlu dioperate buang untuk mengelakkan ianya menjadi lebih serius ke arah kanser. 

Allah.. Satu dugaan yang sangat besar Allah bagi. Masa terima khabar tu, ddy dorang memang dah muka kerisauan yang tinggi. Dia yang banyak bertanya. Kita diam dan tenang dengarkan penjelasan. Sesekali je bertanya.

Erm.. balik rumah, takde benda lain yang difikirkan. Melainkan harap semua ni dipercepatkanlah segala urusan nak buang..

Ok laaa.. Next kita sambung lagi ye.. Ni pun dah panjang berjela dah. Berhari hari menaip. So next nanti kita share lagi ye..

Thanks for reading..



2 comments:

Sponsor

Comments