Tuesday, 16 October 2018

Belajar Buat Kuih Karipap.

Belajar Buat Kuih Karipap.


Sebenarnya kan, lepas kita belajar buat kuih donut tu, esoknya kita try buat karipap pulak. Bila daddy dorang kuar kerja awal, segala misi tertangguh dapatlah dijalankan. Sebab budak budak pun tengok syok tidur lagi. So tiadalah gangguan.



Buat semua ni secara spontan je. Pagi tu dok pikir, nak buat kuih apa ye pagi ni.. Terus terpikir, isi daging kisar ada. Ubi kentang ada. So, Mula tu buat inti dia dulu. Pastu macam malas malas nak uli tepung. Haha.. Sebab blogwalking tau pagi tu. Pastu pikir balik, inti dah buat. Kalau tepung tak uli, alamatnya bila nak jumpa kuih karipapnya kan. 

Pastu pukul 9 macam tu baru uli tepung. Elok budak budak masih tidur kan. Aman je uli tepung. Takde ukuran spesifik ye untuk buat doh tu. Haha..
Sebab dok teringat selalu mak bancuh tepung macam mana kan. Kira ukuran tu agak-agak je la.



Sebenarnya kan, kita tak pandai nak ketip tepi karipap. Yang buat kita terpikir pikir nak buat terus ke tak tu sebab kita dok mencari acuan dia tu la. Haritu ada je jumpa. Bila nak buat tak jumpa pulak. Tapi dok tekad juga la mencari. Last last jumpa jugak. Tu boleh sambung buat tu.

Kita rasa macam tak percaya je boleh buat kuih sendiri. Haha.. Sebab tak terpikir akan buat sebab risau tak menjadi je. Tapi kalau dah bersemangat juga nak buat, kena juga buatkan.

Akhirnya bila menjadi hasil tu, macam dapat satu kepuasan je. Ikutkan teringin nak ketip sendiri keliling karipap tu. Tapi sebab tak jadi, kena juga guna acuan dia. Cuma yang tak bestnya juga acuan dia tu, kulit dia mudah terkoyak.

Next boleh la try buat lagi. Tapi nak belajar cara kelim tepi dia tu. 

Mungkin ada yang nak bahan untuk buat inti kan?

Kentang
Isi daging/isi ayam (kita guna daging kisar RAMLY je)
Bawang merah
Rempah kari ayam/daging
Air 
Garam
Daun sup (nak letak boleh, taknak pun boleh)

Untuk doh (kulit karipap)

Tepung gandum
Sedikit garam
Planta
Air

Kalau agak agak tak tahu macam mana nak buat, boleh google je. Hehehehe

22 comments:

  1. Sedapnya karipap.. Suka inti sardin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karipap sardin sedap. Nanti la try pulak. Tapi dah lama tak beli sardin sebab takut ada ulat. Haha

      Delete
  2. suka gak buat karipap..tapi selalu kulitnye tebal..tapi hentam sajelaa..asal sedap intinye..buat makan sendiri je..hahahha..

    kelim pon tak pandai..kelim ikot suka je..hehehe..asek terlupa je nak beli..

    makan sendiri kan.. tu yang takpe pon rupa camna..asalkan rasa ada..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita nak kelim langsung tak jadi. Haha..
      Malu kalau nak tunjuk kat suami pun. Haha

      Delete
  3. mimie..planta kna lbh skit..baru tak xde jerawat kulit dia.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang berjerawat tu bkn sebab minyak panas ke ciknor?
      Sllu mak cakap minyak pnas sangat jd gitu.

      Delete
  4. Boleh dah ni buat jual petang2.. kalau tempat akak ni pantang ada orang pandai buat kuih memang laris la dia tu..haha... minum petang pun main order je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam kem dah ada yang menjual kak. Jadi buat tuk sendiri je la. Sebab nak turun membeli pun malas..hehe

      Delete
  5. Kak ana pun sampai hari ni fail nak ketip keliling karipap tu hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. Yeke kak ana.. Pastu buat guna acuan jgk ke?

      Delete
  6. Mak emi dari kitorang kecik memang hari2 buat karipap, letak kat kedai dan kantin sekolah. Tapi kitorang adik beradik sampai sekarang tak reti pun buat karipap, hehe. Nak kena belajar jugak dengan mak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa kita sek rendah dlu mak memang buat kuih. Kita kena tlng. Bngun awal. Dalam pukul 4setengah mcm tu kot. Tlng goreng kuih. Kdng tu tlng bncuh tepung. Hehe
      Tu dok teringat tu..

      Delete
  7. Kita paling suka buat kuih ni.. Hehhee.. Senang dan mudah dimakan gitu.. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaa.. Wawa terror kelim tepi dia ke.. Bestnya kalau pandai.

      Delete
  8. wahhh .. cantik kejadiannya mimi.. dah lama teman x buat karipap ke apa.. kemalasan melanda. dulu masa awal2 rajin la ber donut.. ber karipap.. sekarang ni. M ....hahaha.. inti karipap tu kalau letak rempah kurma lagi bertambah sedap mimi.. try lah. resepi makcik cleaner kat kop dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab pakai acuan dia kak. Kalau tak guna acuan, tak tahu la rupa mana..

      Mak kita pnh buat bubuh rempah kurma. Kita xsuka. Tak sedap. Tak kena ngan tekak kita.

      Delete
  9. Adoi mimi hantar sikit karipap kat sini please.. Hehe.. Zaza kuih2 blm pandai lagi tapi teringin nak bljr buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Kalau blh hantar, dah hantar dah zaza. 😅😅

      Kita nak buat kuih kena ambik mood dulu zaza. Kalau x, x menjadi kot kuihnya..

      Delete
  10. Aha! karipap yang kita buat sendiri memang ber beza daripada yang kita beli kat luar. kalau kita yang buat kita sumbat jer inti kentang dan ayam banyak banyak baru puas makan kan. kalau beli kat luar inti nyer sikittttt sangat.

    ReplyDelete
  11. Rajin Mimi. Akak ni kemalasan mela da diri memang malas betul nak buat.

    ReplyDelete
  12. saya dari dulu fail nak kelim tepi karipap tu pakai acuan, senang..hihi

    jemput singah: https://sweetepalhijau.blogspot.com/2018/10/novel-rindu-yang-terlarang.html

    ReplyDelete
  13. la senang je buatnya erk..ingat payah la..hahha..kita ni dahla jarang buat kuih-kuih ni..tapi rasa macam senang je ni, nak buatla nanti

    ReplyDelete

Sponsor

Comments