Monday, 26 March 2018

Hutan Lipur Bukit Air Tarikan Menarik Di Perlis


Hutan Lipur Bukit Air Tarikan Menarik Di Perlis


Hai, hello readers. Harini saya nak share sedikit info tentang tempat-tempat yang menarik dan unik di Perlis yang boleh kita semua lawati. Rata-rata pembaca disini tentunya berminat pergi bercuti di negeri orang kan? Melihat keindahan alam, selain dari mendapat ketenangan apabila melawat tempat orang. Betul tak? Macam saya, saya suka berjalan ke negeri orang sambil kita dapat lihat sendiri tentang keindahan di tempat orang.

Sebelum pergi bercuti, tentunya kita semua akan buat sedikit survey tentang sesuatu tempat tu kan? Jom kita survey sikit tentang Perlis ni. Ke ada yang suka terjah je tanpa buat survey? Bagi saya la kan, survey ni penting sangat tau. Kalau tak nanti, dah sampai sana, mula la tak tahu kemana arah tuju sebenarnya.  

Jom kita cerita pasal negeri perlis ni.

Negeri Perlis merupakan negeri yang terkecil di Malaysia. Ia terletak di utara Semenanjung Malaysia dan bersempadan dengan Provinsi Satun dan SongkhlaThailand di sebelah utara, dan Kedah di sebelah selatan.

Perlis terdiri daripada tiga jajahan iaitu
· Arau
· Kangar
· Padang Besar
Bandar-bandar utama di Perlis termasuk :-
· Arau
· Kangar
· Kuala Perlis
· Padang Besar
· Simpang Empat

Setahu saya la kan, tempat menarik banyak di Perlis ni. Kiranya kalau ke Perlis ni puas sangatlah berjalan. Rugi kalau tak terjah semua. Itu pun bergantung pada keadaan dan masa la kan. Jom kita semak sikit, apa tempat yang menarik di negeri Perlis ni.


Salah satu gua yang paling tersendiri di Malaysia dengan gua batu kapur yang panjangnya 370 meter berhampiran bandar kecil Kaki Bukit (yang dikatakan 'bukit kaki') dan dikenali sebagai Gua Kegelapan.


Gua Kelam
Salah satu gua yang paling tersendiri di Malaysia dengan gua batu kapur yang panjangnya 370 meter berhampiran bandar kecil Kaki Bukit (yang dikatakan 'bukit kaki') dan dikenali sebagai Gua Kegelapan. Taman Rekreasi Gua Kelam sangat terkenal dengan 'gua berjalan' yang mempesonakan di mana anda boleh memasuki dari satu hujung gua dan keluar di lokasi yang berbeza.

Taman rekreasi ini terletak betul-betul berhampiran ladang ular Perlis di mana pelawat boleh mengalami pemandangan dan bunyi hutan hujan tropika atau mencucuk jari kaki mereka di sungai-sungai sejuk yang melalui hutan.

Hutan Lipur Bukit Air
Taman rekreasi ini terletak betul-betul berhampiran ladang ular Perlis di mana pelawat boleh mengalami pemandangan dan bunyi hutan hujan tropika atau mencucuk jari kaki mereka di sungai-sungai sejuk yang melalui hutan. Nampak dari jauh indah sangat permandangannya kan? Kalau dah sampai depan mata, pasti akan menghayati sepuas-puasnya keindahan alam ni kan? Betul tak?



Muzium Kota Kayang
Sebuah muzium yang menjejakkan kaki ke sejarah Kesultanan Kedah yang mempunyai kaitan dengan bagaimana Perlis dibentuk. Perkara yang boleh didapati di sini termasuk wang, artifak, senjata dan beberapa perhiasan.
Seronok sebenarnya waktu bercuti ni dapat lawati tempat-tempat bersejarah. Lain sangat perasaan pada masa tu.


Kuala Perlis
Sebuah pekan kecil yang memegang salah satu pintu masuk ke Pulau Langkawi. Merendam dan meneroka kehidupan yang berlangsung di kampung nelayan kecil ini dan pelbagai makanan laut yang mengagumkan.


Padang Besar
Terletak di sempadan Malaysia-Thailand, bandar yang sibuk ini adalah untuk semua orang-orang kedai di luar sana yang hanya suka sedikit tawar-menawar. Cari sejumlah besar kedai bebas cukai dan pelbagai pakaian, cenderahati dan artifak yang dijual.
Orang kata, Padang Besar ni kena jadikan tempat WAJIB kalau ke sana. Rugi kalau terlepas peluang untuk tengok sendiri keadaan disana.
Pastikan Padang Besar adalah tempat utama kalau tuju ke sana tau.


Taman Negeri Perlis
Di sinilah rizab hutan Mata Ayer dan Wang Mu. Taman ini juga kaya dengan tumbuh-tumbuhan, pokok-pokok, gua-gua yang luas dan sungai. Bukan itu sahaja, ia adalah satu-satunya tempat di Malaysia di mana makhluk tunggul-tunggul dapat dijumpai. Menarik kan?

Salah satu daripada dua tempat perlindungan ular di Malaysia yang menempatkan pelbagai ular dan reptilia yang lain. Anda boleh melihat King Cobra yang menakjubkan

Salah satu daripada dua tempat perlindungan ular di Malaysia yang menempatkan pelbagai ular dan reptilia yang lain. Anda boleh melihat King Cobra yang menakjubkan dalam tindakan di dalam sangkarnya mengambil gambar yang tidak dapat dilupakan dengan reptilia yang jinak.

Pelbagai herba, rempah dan tumbuh-tumbuhan tradisional yang berjumlah lebih daripada 1000 spesies ditanam di sini.

Taman Herba
Pelbagai herba, rempah dan tumbuh-tumbuhan tradisional yang berjumlah lebih daripada 1000 spesies ditanam di sini. Pelawat dapat melihatnya, belajar tentang aplikasi perubatan mereka dan lihat bagaimana mereka ditanam di taman ini.
Kalau saya la, memang suka sangat tengok tempat macam ni. Walaupun kita tak kenal jenis-jenisnya, tapi seronok tau bila kita dapat belajar tentang sesuatu yang baru.


Tasik Melati
Tasik yang tenang yang sering dikunjungi untuk berkelah, berperahu atau hanya sekadar berjalan-jalan di sekitar tasik.
Alahai.. nampak tenang sangatkan permandangannya kan..
Kalau waktu senja atau malam pasti lagi menarik ni kan?
Yang pasti, sesiapa yang menginginkan ketenangan,wajib ke tasik ini tau.


Taman Anggur
Orang kata taman anggur ni satu tempat yang unik, yang perlu kita lawati bila dah jejakkan kaki di Perlis. Kenapa ianya dikatakan unik? Sebab bukan semua negeri yang ada di semenanjung malaysia ni boleh menanam anggur. Hanya tempat dengan keadaan suhu yang bersesuaian je pokok anggur ni boleh hidup tau.

Ni antara tempat tempat menarik yang berjaya saya kumpulkan. Ikutkan ada banyak lagi tau nak share, takut nanti ada yang tak cukup masa kalau bercuti 3hari 4malam pun kalau ke sana. So, kita kumpul info pulak tentang makanan yang best disana ye.

Apa Makanan Yang Best Di Perlis?


Orang kata, kalau kita pergi ke sesuatu tempat tu, tak sah rasanya kalau kita tak cari makanan yang best best di sana kan? Jalan-jalan bukan sekadar makan angin saja. Tapi jalan-jalan cari makan jugak tau.
Jom kita tengok sikit list yang saya yang buat survey ni. Mana tahu boleh buat panduan buat kengkawan juga yang nak berjalan ke sana kan.


Harumanis
Salah satu yang orang akan cari bila tibanya musim buah, mesti cari harumanis dulu kan? Orang kata, rasa tak lengkap kalau tak dapatkannya. Yang pasti, jangan terlepas peluang tau nak rasai sendiri buah yang segar dari ladang ni.

Medan Ikan Bakar
sebuah gerai kecil yang menawarkan Ikan Bakar yang paling diminati di bandar. Ikan ini diasinkan dan dibakar di atas arang dan dipenuhi dengan limau limau dan direndam dalam sos cili khas mereka.

Jeruk Maman
sejenis acar sayur yang ditapai dengan garam dan air selama tiga hari di mana ia menjadi dewasa dan oren. Ia biasanya disajikan dengan bawang dan bawang cili.

Pekasam
biasanya dibuat dari ikan seperti Puyu, Jawa Carp, Perch, dan Tilapia dan juga udang. Ia dibuat daripada menanam makanan laut dengan garam, serbuk beras goreng, asam jawa dan gula aren dan biasanya dimakan rakan dengan nasi. Kalau perut tengah lapar, dapat pula ikan perkasam dengan nasi kosong panas-panas pun dah kira terbaik sangat dah. Pembuka selera sungguh tu.

Sira Belinggai 
Apabila buah Belantani matang, petani akan mengeluarkan kandungan buah ini dan campurkan dengan baik dengan santan untuk membuat Sira yang biasanya dimakan semasa teh.

Nasi Ulam
makanan tradisional Perlis di mana nasi bercampur dengan beberapa jenis daun yang termasuk noni, putat, sekentut, selom dan mentalum. Lada dan ikan kering kemudian dihancurkan dan ditambah bersama untuk meningkatkan rasa. Siapa penggemar nasi ulam? Wajib dapatkannya tau.

Laksa Kuala Perlis
Makanan sedap ini mesti ada di Perlis. Laksa, yang diperbuat daripada tepung beras kemudiannya diisi dengan kuah yang dibuat dari ikan rebus dan rempah-rempah lain. Rasanya laksa ni bukan je penggemar orang perlis je kan? Mana-mana negeri pun memang orang berminat dengan laksa, termasuklah saya sendiri. Pantang nampak laksa, memang nak sangat.

Tentang tempat menarik dah cerita, tentang makanan unik dan best pun dah cerita. So, kita bercerita pula tentang tempat penginapan ye. Dah nama pun bercuti, tentunya kita nakkan la tempat yang selesa bila dah penat berjalan seharian kan? So, saya akan sharekan sikit antara tempat untuk beristirehat pula ye.

Hotel / Resort di Perlis

Hotel Sri Malaysia Kangar 
Hotel Seri Malaysia Kangar adalah pilihan yang tepat bagi mereka yang ingin mengambil tempat di Kangar. Terletak betul-betul di pusat bandar, para tetamu terletak dengan baik untuk menikmati tarikan dan aktiviti di bandar ini. Pelawat yang datang ke hotel boleh melawat tarikan utama di bandar ini seperti: Remidis Clinic, The Store at Pusat Bandar Kangar.

Putra Brasmana Hotel
Putra Brasmana Hotel terletak di lokasi strategik di Kuala Perlis, salah satu kawasan yang paling popular di bandar tersebut. Dari sini, tetamu boleh menikmati akses mudah kepada semua yang bandar meriah seperti Muzium Kota Kayang, Masjid Al Hussein, Komalaut Seafood Complex, dan Terminal Feri Kuala Perlis.

Putra Putri Lodge
Dibina pada bulan Disember, Putra Putri Lodge dibina untuk memperbaiki landskap Repoh dengan menaikkan bangunan berusia 35 tahun yang menyeluruh dan memberikan pengunjung pilihan alternatif bagi penginapan yang berpatutan dan selesa. Nama "Putra Putri" diperolehi oleh para pendatang yang terletak di Taman Putra Putri, sebidang tanah yang dimiliki oleh Raja Perlis.

Putra Regency Hotel
Terjadilah keramahan yang hangat di negeri utara Malaysia di Putra Palace. Hotel utama di Perlis, ia merupakan pilihan utama untuk penginapan, fungsi perniagaan, jamuan dan santapan.

Okay, menarik tak perkongsian saya ni mengenai Negeri Perlis Indera Kayangan ni? Agak-agak dah masuk ke dalam list percutian anda akan datang?
Jangan lepaskan peluang okay.

11 comments:

  1. Walaupun byk kali dh p perlis..tp p mai pun sbb nak p pdg besaq ngan pekan rabu jer..hihi nti boleh try semua yg mimi bgtau tu ok thanks info

    ReplyDelete
  2. Pernah pergi padang besar je :)

    ReplyDelete
  3. Mimi byknya tempat yg best kat sini. Lawa2 pulak tu gambar.zaza suka la tgk
    Keindahan hutan lipur tu

    ReplyDelete
  4. lamanya dah tak pergi Perlis. last pergi tahun 2014 rasanya. Singgah Gua KElam dan padang besar masa tu :)

    ReplyDelete
  5. Banyak juga tempat mwnarik di Perlis. Macam akak kalau pergi Perlis memang pergi Padang Besar tuhlah

    ReplyDelete
  6. Perlis negeri cik en x explore habis lg.. nnti nk pi sana la

    ReplyDelete
  7. Sepatutnya cuti sekolah ni kami ke perlis..Tapi tak jadi sebab ada hal lain kat kampung suami.. Lain kali boleh la pergi..akak tak pernah pi Gua kelam tu..Takut tak sesuai untuk anak2..Anak2 penakut..heheh

    ReplyDelete
  8. cantiknya perlis..xpernah sampai lagi..:)

    ReplyDelete
  9. Ya Ampun! byk betul benda best...Sally pernah ke Gua Kelam dengan pi Padang besar je...itu pun masa kecik sangat dah...haihhh! teringin nak g Perlis lagi

    ReplyDelete
  10. Seronoknya tempat2 yang boleh lawat tapi zira tertarik alam semula jadi macam hutan lipur dengan gua. Best nya kalau dapat pegi

    ReplyDelete
  11. Pernah masuk padang besar je, dengan taman ular bestttt

    www.cikza.com

    ReplyDelete

Sponsor

Comments